Bedragen x € 1.000 |
Afwijkingen |
Incidenteel (I) Structureel (S) |
BATEN |
|
|
501 Ruimtelijke ontwikkeling / ruimtelijke kwaliteit |
2.867 |
|
Het verschil tussen de baten en lasten in de grondexploitaties bedraagt €286.000. De winstneming ten aanzien van de bouwgrondexploitatie vindt plaats op basis van de Percentage of Completion-methode (POC-methode). Dit betekent dat de baten en de lasten naar rato van de voortgang verwerkt worden. De afwijkingen worden in hoofdlijnen veroorzaakt door inflatie in de kosten. Voor een nadere specificatie wordt verwezen naar de toelichting in de paragraaf Grondbeleid en de Meerjaren prognose Grondexploitaties 2025. |
2.459 |
I |
Dit betreft het saldo van het onderhoudsproject herstelbodemdaling in Dongeradielen. Eind 2024 zijn er meer kosten gemaakt dan voorzien, welke nog in rekening zijn gebracht bij de provincie Fryslân. Hierdoor zijn de baten hoger. Aan de lastenkant is er een even grote overschrijding in de kosten, daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
69 |
I |
De gemeente heeft zowel intern als extern uren gemaakt voor de gebiedsontwikkeling van de Prinslocatie en hiervoor facturen verzonden naar de betrokken ontwikkelaar. Conform de afspraken die in 2023 zijn gemaakt, dient de ontwikkelaar deze ureninzet te vergoeden aan de gemeente Noardeast-Fryslân. |
82 |
I |
Dit betreft de baten vanuit verschillende Friese overheden voor de samenwerking genaamd “De Friese Aanpak”. De Gemeente is penvoerder voor dit project. Op de lastenkant is hetzelfde opgenomen. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat. |
251 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
6 |
I |
502 Wonen |
358 |
|
In de laatste maanden van 2024 zijn er meer vergunningaanvragen ingediend dan verwacht, wat heeft geleid tot extra legesopbrengsten die aan 2024 moeten worden toegerekend. |
264 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
94 |
I |
503 Milieu |
49 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
49 |
I |
508 Afvalbeleid en afval inzameling |
329 |
|
Dit betreft de achterblijvende SUP-vergoeding zwerfafvalgelden uit 2023. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind 2024, alle gemeenten geïnformeerd over uitstel van de uitkering van de SUP-vergoeding voor de gemaakte kosten voor het opruimen van zwerfafval in 2023. |
121 |
I |
In 2024 is er meer gemeentelijke belasting afvalstoffenheffing ontvangen dan begroot. De kosten zijn echter ook hoger uitgevallen, waardoor de kostendekkendheid niet wordt overschreden. Het saldo wordt toegevoegd of onttrokken aan de voorziening. |
160 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
48 |
I |
TOTAAL BATEN |
3.602 |
|
|
|
|
LASTEN |
|
|
501 Ruimtelijke ontwikkeling / ruimtelijke kwaliteit |
-396 |
|
Het verschil tussen de baten en lasten in de grondexploitaties bedraagt €286.000. De winstneming ten aanzien van de bouwgrondexploitatie vindt plaats op basis van de Percentage of Completion-methode (POC-methode). Dit betekent dat de baten en de lasten naar rato van de voortgang verwerkt worden. De afwijkingen worden in hoofdlijnen veroorzaakt door inflatie in de kosten. Voor een nadere specificatie wordt verwezen naar de toelichting in de paragraaf Grondbeleid n de Meerjaren prognose Grondexploitaties 2025. |
-2.173 |
I |
Dit betreft de lasten vanuit verschillende Friese overheden voor de samenwerking genaamd “De Friese Aanpak”. De Gemeente is penvoerder voor dit project. Op de batenkant is hetzelfde opgenomen. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat. |
251 |
I |
Dit betreft het saldo van het onderhoudsproject de herstelbodemdaling in Dongeradielen. Eind 2024 zijn er meer kosten gemaakt dan voorzien, wat heeft geleid tot een overschrijding op de lasten. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat, aangezien de gemaakte kosten in rekening zijn gebracht bij de provincie Fryslân. Hetzelfde bedrag is aan de batenkant opgenomen |
69 |
I |
De publieke investeringen voor de gebiedsontwikkeling van de Prinslocatie zullen pas van start gaan na het sluiten van een anterieure overeenkomst, die gepland staat voor april 2025. Vervolgens moet er nog een Omgevingsplan worden opgesteld en moeten de benodigde procedures worden doorlopen, wat in de tweede helft van 2025 zal beginnen. Uitgaven vanuit de WBI voor dit project zullen in 2024 en 2025 niet plaatsvinden. Dit onderwerp zal worden besproken tijdens het voortgangsoverleg met het Rijk in de zomer van 2025. |
118 |
I |
Voor de omgevingswet is er in het omgevingsplan een transitieplan met schrijf- en annotatiestrategie geschreven. Er is inmiddels begonnen met de uitvoering van het transitieplan. Het resterende budget wordt gebruikt voor het uitvoeren van het plan en wordt het budget dus doorgeschoven van 2025. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
849 |
I |
De voorbereidingskredieten voor toekomstige woningbouwontwikkelingen is voor langere periode beschikbaar gesteld. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
824 |
I |
De voorbereidingskredieten voor toekomstige bedrijventerreinen is voor langere periode beschikbaar gesteld. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
134 |
I |
Doorbelasting bedrijfsvoeringsbegroting: Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt het resultaat nader toegelicht. |
-336 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-132 |
I |
502 Wonen |
407 |
|
De subsidiebedragen voor de Stadsontwikkelingsmaatschappij (SOM) zijn beschikbaar voor de duur van het project. Er worden subsidies verstrekt voor de verbetering van de gevels van de panden. Het aantal subsidie aanvragen is lager dan verwacht. De kosten worden gedekt uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
527 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-120 |
I |
503 Milieu |
529 |
|
Op het gebied van energiearmoede voert de gemeente diverse activiteiten uit dit in het kader van 'Plan van Aanpak Energiearmoede'. Er zijn al enkele activiteiten opgestart, deze activiteiten zullen verder opgepakt worden in 2025. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve. Minder kosten betekent een lagere onttrekking uit de reserve. Per saldo heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
430 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
99 |
I |
508 Afvalbeleid en afval inzameling |
-332 |
|
Dit zijn de deelstromen die via de milieustraat worden ingezameld. Er is meer tonnage huishoudelijk afval ingezameld dan in 2023, tot een forse kostenoverschrijding tot gevolg. |
-171 |
I |
“Doorbelasting bedrijfsvoeringsbegroting: Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. Het effect op dit product is een extra last van €117.000. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt het resultaat toegelicht.” |
-117 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-44 |
I |
TOTAAL LASTEN |
207 |
|
|
|
|
Onttrekkingen aan reserves |
-3.205 |
|
Onttrekkingen aan algemene reserve |
-2.572 |
|
Dit betreft het voorbereidingskrediet van het majeure project Noordelijke stadsentree. We zitten volop in de voorbereiding / onderzoeksfase en er zullen nog de nodige kosten gemaakt worden voordat er tot uitvoering kan worden overgegaan. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
-98 |
I |
Voor de omgevingswet is er in het omgevingsplan een transitieplan met schrijf- en annotatiestrategie geschreven. Er is inmiddels begonnen met de uitvoering van het transitieplan. Het resterende budget wordt gebruikt voor het uitvoeren van het plan en wordt het budget dus doorgeschoven van 2025. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
-849 |
I |
Op het gebied van energiearmoede voert de gemeente diverse activiteiten uit dit in het kader van 'Plan van Aanpak Energiearmoede'. Er zijn al enkele activiteiten opgestart, deze activiteiten zullen verder opgepakt worden in 2025. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
-430 |
I |
De voorbereidingskredieten voor toekomstige woningbouwontwikkelingen is voor langere periode beschikbaar gesteld. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
-824 |
I |
De voorbereidingskredieten voor toekomstige bedrijventerreinen is voor langere periode beschikbaar gesteld. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025. |
-134 |
I |
Het project voor de gebiedsontwikkeling van de Prinslocatie is in mei 2023 met een andere ontwikkelaar doorgestart. De gemeente maakt pas kosten voor publieke investeringen na het sluiten van een anterieure overeenkomst gepland voor april 2025. Daarna moet nog een Omgevingsplan worden opgesteld en procedures doorlopen wat in de tweede helft van 2025 begint. |
-200 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-37 |
I |
Onttrekkingen aan reserve dekking afschrijvingen |
-16 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-16 |
I |
Onttrekkingen aan reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij |
-527 |
|
De subsidiebedragen voor de Stadsontwikkelingsmaatschappij (SOM) zijn beschikbaar voor de duur van het project. Er worden subsidies verstrekt voor de verbetering van de gevels van de panden. Het aantal subsidie aanvragen is lager dan verwacht. De kosten worden gedekt uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
-527 |
I |
Onttrekkingen aan reserve duurzaamheidsleningen |
-9 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-9 |
I |
Onttrekkingen aan reserve coalitieakkoord 2022 |
-81 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-81 |
I |
|
|
|
Stortingen in reserves |
-236 |
|
Stortingen in de algemene reserve |
-236 |
|
De voorbereidingskosten ten behoeve van de woningbouw zijn in eerdere jaren ten laste gekomen van de Algemene reserve. Deze kosten zijn volgens de richtlijnen BBV in 2024 geactiveerd op de balans, waardoor er een terug storting is in de algemene reserve. |
-236 |
I |
Mutaties reserves |
-3.441 |
|
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN |
369 |
|