Programma 1 - Ynwenner en Bestjoer

Waar gaat programma 1 'Ynwenner en Bestjoer' over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met het motto ‘Samen, persoonlijk en in de buurt’ werkt de gemeente Noardeast-Fryslân aan haar dienstverlening. De gemeente stelt zich daarbij dienstbaar op. De afgelopen jaren is daarbij een lijn ingezet waarin de gemeente duidelijk, bereikbaar en betrouwbaar is. De gemeente wil deze lijn de komende jaren doortrekken door de dienstverlening verder de professionaliseren, efficiënter te maken en de kwaliteit te vergroten. Om dit te doen wordt de komende jaren de dienstverlening gemonitord en klantenprocessen efficiënter ingericht. 

Na de ontvlechting kan met nieuwe energie invulling gegeven aan de missie en visie vanuit een krachtig samenspel tussen het eigen bestuur, de samenleving van Noardeast-Fryslân en de organisatie.
Deze hernieuwde oriëntatie op de eigen gemeente versterkt de organisatie in haar streven om kwaliteit op maat te leveren aan bestuur, inwoners, partners en samenleving. Daarmee komen we tot een organisatie die uitvoering geeft aan de ambities van de raad, klaar is voor de uitdagingen van de toekomst en die kan opschalen om dichterbij de inwoners te komen. 

Inwoners, bedrijven en klanten moeten gemakkelijker met de gemeente in contact kunnen komen. Hierbij wordt ook gekeken naar digitale middelen om deze communicatie te verbeteren. 
Aan de hand van de klantreismethode processen verbeteren en efficiënt inrichten zodat de inwoner beter geholpen wordt. Een klantreis is de visuele weergave van de weg die de klant aflegt bij de aanschaf van een dienst of product.

Inwoners moeten in veilige omgeving kunnen wonen en deze omgeving ook als veilig ervaren. Samen met ketenpartners, zoals de politie, werkt de gemeente aan deze veilige omgeving. Daarin heeft de gemeente een regisserende rol en een kaderstellende rol door middel van het veiligheidsbeleid. Deze laatste rol komt tot uiting in de veiligheidsagenda Mei elkoar foar feiligens. Op de veiligheidsagenda wordt ook zo veel mogelijk aangesloten in het programma. Daarbij wordt op actuele thema’s ingespeeld, maar ook verder gewerkt aan jeugdproblematiek en ondermijning.

In het Lokaal akkoord is een belangrijke rol weggelegd voor evenementen in de gemeente. De rol van de gemeente is daarbij om toe te zien dat de gemeente op een verantwoorde manier plaatsvinden. Om organisatoren hierbij te ondersteunen is in 2020 het evenementenbeleid opgesteld. Deze wordt de komende jaren verder uitgevoerd. 

De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een stedenband met de Crediton en Fulda. Dit is een internationale samenwerking. Deze samenwerking heeft potentie en de komende jaren wordt gewerkt aan het benutten deze potentie. Bestaande verbindingen worden daarbij uitgebouwd en nieuwe kansen worden benut. 

Hoofddoelstelling

Terug naar navigatie - Hoofddoelstelling

De gemeente Noardeast-Fryslân is een resultaatgerichte organisatie met focus op klantgerichte dienstverlening, goed toegesneden op de toekomst en met als speerpunten het verbeteren van de dienstverlening, een veilige woon- en leefomgeving, een krachtig en eigentijds bestuur en een gezond financieel beleid voor de lange termijn.

101.1 Doel: Versterken professionele, efficiënte en kwalitatieve dienstverlening

Opmerking Majeure projecten

Terug naar navigatie - Opmerking Majeure projecten

De hieronder benoemde activiteit is in dit programma meegenomen. Daarnaast is deze activiteit onder de majeure projecten opgenomen. Het gaat om de activiteit:
101.1-3A: Centrale huisvesting.

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - SMART-doelstelling

101.2 Doel: Verbeteren van de communicatie

102.1 Doel: Versterken veiligheidsgevoel inwoners leefomgeving, zowel thuis als in de openbare ruimte

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - SMART-doelstelling

102.1-3: Medewerkers, inwoners en ondernemers herkennen ondermijnende criminaliteit en weten hoe en waar ze dit moeten melden

Terug naar navigatie - 102.1-3: Medewerkers, inwoners en ondernemers herkennen ondermijnende criminaliteit en weten hoe en waar ze dit moeten melden

Activiteit

103.2 Doel: Versterken internationale vriendschapsband met Fulda en Crediton wordt voortgezet

Onderwerp beleidsdocumenten van Programma 1

Terug naar navigatie - 1
Onderwerp beleidsdocumenten Dienstverlening
Dienstverleningsconcept Noardeast-Fryslân en Dantumadiel
Besturings- en organisatiefilosofie gemeente Noardeast-Fryslân 2024
Terug naar navigatie - 2
Onderwerp beleidsdocumenten Veilige woon- en leefomgeving
Veiligheidsagenda Noardeast-Fryslân 2020 - 2023 Mei elkoar foar Feiligens
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2020 – 2023: Mei elkoar foar feiligens 
Beleidsplan Veiligheid 2019 - 2022 (Veiligheidsregio Fryslân)
Samenwerkingsovereenkomst Veiligheidshuis Fryslân
Convenant Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC)
Beleidsregels bestuurlijke handhaving drugscriminaliteit (2024)
Handhavingsarrangement met politie (2024)
Evenementenbeleid gemeente Noardeast-Fryslân 2021-2024

Verbonden partijen van Programma 1

Terug naar navigatie - 1
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Vereniging van Friese Gemeenten De VFG behartigt de belangen voor alle Friese gemeenten, totaal 18.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten De VNG behartigt de belangen voor alle Nederlandse gemeenten.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Deze vereniging treedt op als belangenorganisatie voor alle Waddenzeegemeenten.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF), onderdeel veiligheid Belangrijke partner bij het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving.
Shared Servicecentrum Leeuwarden Het SSL garandeert en faciliteert de ICT- voorzieningen en –dienstverlening voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Zij schept zoveel mogelijk de randvoorwaarden voor een efficiënte bedrijfsvoering en een klantgerichte en effectieve dienstverlening.

Uniforme beleidsindicatoren van Programma 1

Terug naar navigatie - 1
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode

Gemeente

 Noardeast-Fryslân

Nederland Peildatum
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2024 11,46 9,70* 31-12-2024
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2024 11,85 9,60* 31-12-2024
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2024 1.168,71 n.v.t. 31-12-2024
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2024

15,32%

€ 6.900.714

18,10* 31-12-2024
Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren 2023 5,00 9,00 01-02-2025
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,70 2,50 01-02-2025
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2023 2,40 4,20 01-02-2025
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2023 0,90 1,30 01-02-2025
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners 2023 3,40 5,80 01-02-2025
betreft cijfers van 2023          

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Formatie Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari, uitgedrukt in fte per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Bezetting Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is (inclusief boventallige werknemers), dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Het aantal fte wordt uitgedrukt per 1.000 inwoners. Eigen gegevens
Apparaatskosten Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken.  Eigen begroting
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen begroting
Verwijzingen Halt Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Stichting Halt
Winkeldiefstallen Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.  CBS
Geweldsmisdrijven Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners. Voorbeelden hiervan zijn seksuele misdrijven, lichamelijk letsel door schuld, levensdelicten zoals moord en doodslag
en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.)
CBS
Diefstallen uit woning Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. CBS
Vernielingen en beschadigingen
(in de openbare ruimte)
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde 
en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag
zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele
of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie
en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode 
geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven 
bij de gewelds- en seksuele misdrijven.
CBS

Overzicht baten en lasten 2024 Programma 1: Ynwenner en Bestjoer

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Baten
102 Dienstverlening 853 744 962 218
103 Veiligheid 117 3.942 4.014 72
Totaal Baten 970 4.685 4.976 290
Lasten
101 Bestuur -2.750 -3.352 -3.658 -307
102 Dienstverlening -2.014 -2.103 -2.242 -139
103 Veiligheid -5.168 -9.418 -9.131 288
Totaal Lasten -9.932 -14.873 -15.031 -158
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.962 -10.188 -10.055 133
Onttrekkingen 175 392 266 -126

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
102 Dienstverlening 218  
Er zijn hogere legesinkomsten, omdat er meer reisdocumenten zijn verstrekt dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. 172 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 46 I
103 Veiligheid 72  
Verschillen kleiner dan € 100.000 72 I
TOTAAL BATEN 290  
     
LASTEN    
101 Bestuur -307  
Omdat de rekenrente is verlaagd en pensioenen van wethouders door indexatie zijn  verhoogd is er meer geld nodig in de voorziening. Hiervoor is een bestemmingsreserve beschikbaar. In het raadsvoorstel van de jaarrekening wordt toestemming aan de raad gevraagd om het bedrag van € 310.000 uit deze reserve te dekken. -310 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 3 I
102 Dienstverlening -139  
De kosten voor reisdocumenten zijn hoger omdat er meer reisdocumenten zijn verstrekt dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.  Dit heeft vooral betrekking op de afdracht van de rijksleges. -61 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -78 I
103 Veiligheid 288  
De Veiligheidsregio heeft minder kosten doorbelast aan de gemeente dan begroot. Oorzaak hiervan is dat de brandweer vertragingen heeft bij de bouw van nieuwe kazernes, wat leidt tot lagere kapitaallasten.  81 I
Dit is het budget dat door de gemeente beschikbaar is gesteld en overblijft na het bergen van vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog. De berging is uitgevoerd in 2024. Het budget wordt in 2025 gebruikt voor herstelwerkzaamheden. Omdat dit budget overblijft,  hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 100 I
Dit is het geld van  het ministerie van Binnenlandse Zaken dat overblijft na het bergen van vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog. De berging is uitgevoerd in 2024. Het resterende budget wordt in 2025 gebruikt voor herstelwerkzaamheden.   31 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 76 I
TOTAAL LASTEN -158  
     
Onttrekking aan reserves -126  
Dit is het budget dat door de gemeente beschikbaar is gesteld en overblijft na het bergen van vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog. De berging is uitgevoerd in 2024. Het budget wordt in 2025 gebruikt voor herstelwerkzaamheden. Omdat dit budget overblijft,  hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. -100 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -26 I
Totaal onttrekking aan reserves -126  
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN 7