Programma 4- Wurk, Bedriuw en Rekreaasje

Waar gaat programma 4 'Wurk, Bedriuw en Rekreaasje' over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Waar gaat programma 4 'Wurk, Bedriuw en Rekreaasje' over? - Inleiding

Noardeast-Fryslân staat als nieuwe gemeente voor een grote opgave. De economie is daarbij belangrijk voor de leefbaarheid van de regio. Een gerichte economische aanpak moet ertoe bijdragen dat de gemeente zich in totaliteit sterk ontwikkelt. 

We richten ons op het algeheel versterken van het vestigingsklimaat, stimuleren het starten van nieuwe ondernemingen, bevorderen de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en faciliteren bij het verbeteren van de innovatiekracht van het bedrijfsleven.
Bij dit laatste richten we ons op sterke stuwende (“exporterende”) sectoren in de gemeente; landbouw/agrifood, maakindustrie (in het bijzonder de metaalindustrie), bouwnijverheid en toerisme/recreatie. Deze sectoren vormen de economische basis voor de lange termijn.

Het faciliteren van het bedrijfsleven in vestigingsmogelijkheden en bereikbaarheid komt dit jaar concreet tot uiting in de verdere ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen en verkenning van mogelijkheden tot de aanleg van nieuwe ontsluitingswegen. Door de komst van de Centrale As is de bereikbaarheid sterk verbeterd en is mede hierdoor de vraag naar bedrijfskavels sterk gestegen. 

Daarnaast richten we ons op het versterken van het economisch voorzieningenniveau van de gemeente, in het bijzonder de detailhandel. In Regiostad Dokkum met zijn bovenregionale functie en Kollum met zijn centrumpositie voor de oostkant van de gemeente werken we samen met ondernemers en inwoners aan gezonde, aantrekkelijke winkelgebieden. 

De gemeente Noardeast-Fryslân kan zich gelukkig prijzen met het gegeven dat ze naast een nationaal park (Lauwersmeer) een werelderfgoed (Waddenzee) en een Nationaal landschap (Noardlike Fryske Wâlden) kent. Zeer waardevolle elementen die een cruciale rol vervullen in het recreatieve en toeristische beleid. In de uitvoering van het toeristisch beleidsplan zal hier met name aandacht voor zijn, onder andere in relatie tot het ontwikkelen van streekmerken en de al bestaande infrastructuur en voorzieningen.

Om de economische kracht en structuur van de gemeente Noardeast-Fryslân te versterken is het tevens van belang om ook regionaal de samenwerking te zoeken. We doen dit door gezamenlijk op te trekken met andere gemeenten, Provincie en Wetterskip in samenwerkingsverband ANNO (Agenda Netwerk Noordoost). Daarnaast werken we met deze partijen, ondernemers, onderwijsinstellingen en het Rijk aan de uitvoering van de economische Versnellingsagenda, onderdeel van de Regiodeal Noordoost- Fryslân.  

401.1 Doel: Bereikbaarheid en ruimte voor bedrijven

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 401.1 Doel: Bereikbaarheid en ruimte voor bedrijven - SMART-doelstelling

401.1-2: Het relatiebeheer met bedrijven en bedrijvenverenigingen wordt versterkt

Terug naar navigatie - 401.1 Doel: Bereikbaarheid en ruimte voor bedrijven - SMART-doelstelling - 401.1-2: Het relatiebeheer met bedrijven en bedrijvenverenigingen wordt versterkt

Activiteit

401.1-5: In 2024 is er sectoraal gemeentelijk beleid voor de landbouw om kansen op het gebied van (natuur-inclusieve) landbouw, duurzaamheid en biodiversiteit te benutten

Terug naar navigatie - 401.1 Doel: Bereikbaarheid en ruimte voor bedrijven - SMART-doelstelling - 401.1-5: In 2024 is er sectoraal gemeentelijk beleid voor de landbouw om kansen op het gebied van (natuur-inclusieve) landbouw, duurzaamheid en biodiversiteit te benutten

Activiteit

401.2 Doel: Meer instroom en toeleiding naar werk

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 401.2 Doel: Meer instroom en toeleiding naar werk - SMART-doelstelling

401.2-2: Betere samenwerking en aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt realiseren in het kader van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland

Terug naar navigatie - 401.2 Doel: Meer instroom en toeleiding naar werk - SMART-doelstelling - 401.2-2: Betere samenwerking en aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt realiseren in het kader van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland

Activiteit

402.1 Doel: Creëren en realiseren van de juiste randvoorwaarden voor detailhandelsbeleid

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 402.1 Doel: Creëren en realiseren van de juiste randvoorwaarden voor detailhandelsbeleid - SMART-doelstelling

402.1-3: de uitstraling van de binnenstad als winkel-, woon-, en verblijfsgebied verhoogd

Terug naar navigatie - 402.1 Doel: Creëren en realiseren van de juiste randvoorwaarden voor detailhandelsbeleid - SMART-doelstelling - 402.1-3: de uitstraling van de binnenstad als winkel-, woon-, en verblijfsgebied verhoogd

Activiteit

403.1 Doel: Meer toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid.

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 403.1 Doel: Meer toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid. - SMART-doelstelling

403.1-1: De omvang van het deel van de lokale MKB bedrijven dat als duurzaam wordt aangemerkt heeft vóór 2026 een omvang van 20% behaald

Terug naar navigatie - 403.1 Doel: Meer toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid. - SMART-doelstelling - 403.1-1: De omvang van het deel van de lokale MKB bedrijven dat als duurzaam wordt aangemerkt heeft vóór 2026 een omvang van 20% behaald

Activiteit

404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten - SMART-doelstelling

404.1-1: Meer toeristische en recreatieve voorzieningen in het Lauwersmeer- en Waddengebied realiseren

Terug naar navigatie - 404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten - SMART-doelstelling - 404.1-1: Meer toeristische en recreatieve voorzieningen in het Lauwersmeer- en Waddengebied realiseren

Activiteit

404.1-2: Dokkum en omliggende kernen ontwikkelen tot toeristische recreatieve centra in de regio

Terug naar navigatie - 404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten - SMART-doelstelling - 404.1-2: Dokkum en omliggende kernen ontwikkelen tot toeristische recreatieve centra in de regio

Activiteit

404.1-3: : Bevordering van toerisme en recreatie in balans met de leefomgeving

Terug naar navigatie - 404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten - SMART-doelstelling - 404.1-3: : Bevordering van toerisme en recreatie in balans met de leefomgeving

Activiteit

Onderwerp beleidsdocumenten Programma 4

Terug naar navigatie - Onderwerp beleidsdocumenten Programma 4 - 4
Onderwerp beleidsdocumenten een betere uitstraling als aantrekkelijke en gastvrije gemeente om te recreëren en te verblijven
Gezamenlijke visie op Toerisme en Recreatie in Noordoost-Fryslân 2020-2030
Land en water verbonden; Toekomstbeeld en Strategische visie Waterrecreatie Noordoost Fryslân 2025
Masterplan Opvaarten Noordoost Fryslân (2021) 
Beleidsnota Gastvrij Fryslân 2028, provincie Fryslân (2020)
Position Paper Gastvrij Fryslân 2030 (2019)
Actieplan vitale logiesaccommodaties binnen het programma Gastvrij Fryslân 2028
Omgevingsvisie provincie Fryslân ‘De romte diele’ (2020)
‘De wind in de zeilen’ Gebiedsagenda Lauwersmeer 2020-2023
Natura 2000-Beheerplan Lauwersmeer 2016-2022
Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
De Agenda voor het Waddengebied 2050 (2020)
Position Paper Gastvrij Fryslân 2030 (2019)

Verbonden partijen Programma 4

Terug naar navigatie - Verbonden partijen Programma 4 - 1
Verbonden partij Bijdrage beleidsdoelstellingen
Marrekrite De Marrekrite behartigt binnen de opgedragen taken de gemeenschappelijk belangen van de colleges, met als doel een evenwichtige en gecoördineerde ontwikkeling van de recreatie in de provincie Fryslân, rekening houdende met de belangen van natuur en landschap
Bedrijvencentrum Dokkum Opgericht door de ondernemers van de Vereniging van Handel en Industrie Dokkum en Omgeving in samenwerking met de gemeente Noardeast-Fryslân. Doel is het aanbieden van betaalbare ruimten voor startende ondernemers.
IJswegencentrale Oostergo Opgericht met als doel het organiseren van schaatstochten in de regio bij voldoende ijsdikte

Uniforme beleidsindicatoren Programma 4

Overzicht baten en lasten 2024 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2024 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Baten
401 Economie en werkgelegenheid 7 5.366 5.389 23
403 Recreatie en toerisme 835 1.000 998 -2
Totaal Baten 842 6.366 6.387 21
Lasten
401 Economie en werkgelegenheid -1.372 -6.598 -6.324 274
403 Recreatie en toerisme -933 -1.339 -868 471
Totaal Lasten -2.305 -7.937 -7.192 745
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.463 -1.572 -805 766
Onttrekkingen 978 1.098 429 -669

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2024 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
401 Economie en werkgelegenheid 23  
Verschillen kleiner dan € 100.000 23 I
403 Recreatie en toerisme -2  
Verschillen kleiner dan € 100.000 -2 I
TOTAAL BATEN 21  
     
LASTEN    
401 Economie en werkgelegenheid 274  
Er is geld beschikbaar gesteld voor het Leaderprogramma. Dit geld is nog niet uitgegeven omdat we door de provincie niet als Leader gebied zijn aangewezen.  Er is nu wel in regionaal ANNO-verband een plan in de maak om dit geld in te zetten voor bottum-up projectinitiatieven in de regio Noordoost-Fryslân . Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   220 I
Dit is het geld dat overblijft van het nationaal programma landelijk gebied. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 en hiermee worden diverse projecten in het landelijk gebied betaald. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 80 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -26 I
403 Recreatie en toerisme 471  
De raad heeft bij de resultaatbestemming een reserve coalitieakkoord ingesteld waarbij €100.000 beschikbaar is gesteld om de dienstverlening voor organisaties te verbeteren aangaande subsidie- en vergunningverlening. Er wordt in 2025 met de opdracht gestart. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Coalitieakkoord gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   100 I
Er is een externe projectleider aangesteld voor het gebiedsproces 1dyk (dijkverzwaring en omliggend gebied).  Op dit moment vinden er voorbereidingen plaats voor dit gebiedsproces en wordt  dit verder uitgerold in 2025.  Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Ontwikkelingsfonds gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   210 I
Er is een externe projectleider aangesteld voor het gebiedsproces 1dyk (dijkverzwaring en omliggend gebied). Op dit moment vinden er voorbereidingen plaats voor dit gebiedsproces en wordt  dit verder uitgerold in 2025.  Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Op paad lâns it Waad gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.  50 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 111 I
TOTAAL LASTEN 745  
     
Onttrekkingen aan algemene reserve -259  
Dit is het geld dat overblijft van het nationaal programma landelijk gebied. Het resterende budget wordt overgeheveld naar 2025 en hiermee worden diverse projecten in het landelijk gebied betaald. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   -80 I
Er is geld beschikbaar gesteld voor het Leaderprogramma. Dit geld is nog niet uitgegeven omdat we door de provincie niet als Leader gebied zijn aangewezen.  Er is nu wel in regionaal ANNO-verband een plan in de maak om dit geld in te zetten voor bottum-up projectinitiatieven in de regio Noordoost-Fryslân . Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   -220 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 41 I
Onttrekkingen aan Reserve ontwikkelingsfonds  -210  
Er is een externe projectleider aangesteld voor het gebiedsproces 1dyk (dijkverzwaring en omliggend gebied).  Op dit moment vinden er voorbereidingen plaats voor dit gebiedsproces en wordt  dit verder uitgerold in 2025.  Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Ontwikkelingsfonds gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   -210 I
Onttrekkingen aan reserve Op paad lâns it Waad  -100  

Er is een externe projectleider aangesteld voor het gebiedsproces 1dyk (dijkverzwaring en omliggend gebied). Op dit moment vinden er voorbereidingen plaats voor dit gebiedsproces en wordt  dit verder uitgerold in 2025.  Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Op Paad Lâns it waad gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. 

-50 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -50 I
Onttrekkingen aan reserve Coalitieakkoord  -100  
De raad heeft bij de resultaatbestemming een reserve coalitieakkoord ingesteld waarbij €100.000 beschikbaar is gesteld om de dienstverlening voor organisaties te verbeteren aangaande subsidie- en vergunningverlening. Er wordt in 2025 met de opdracht gestart. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de reserve Coalitieakkoord gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat.   -100 I
Totaal Onttrekkingen aan reserves -669  
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN 98