Algemiene dekkingsmiddels

Waar gaat Algemiene Dekkingsmiddels over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de algemene dekkingsmiddelen in de gemeentelijke begroting apart zichtbaar gemaakt.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

•    Lokale heffingen
Dit zijn opbrengsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten voor de WOZ, de heffing en de invordering.

•    Algemene uitkeringen
Dit zijn de van het Rijk ontvangen middelen om gemeentelijke taken uit te voeren. Een deel van dit geld komt uit het Gemeentefonds en wordt uitgekeerd in de vorm van algemene uitkeringen, dit is inclusief de decentralisatie-uitkering “sociaal domein”. 

•    Dividend
Dit zijn de opbrengsten (dividend) uit de deelnemingen in de BNG.

•    Overige algemene dekkingsmiddelen
Dit zijn de overige algemene dekkingsmiddelen waaronder het taakveld treasury en de overige baten en lasten (stelposten). 

Mutaties in de reserves
Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de mutaties in de algemene- en bestemmingsreserves apart zichtbaar gemaakt in de begroting.
De mutaties in de reserves die een relatie hebben met een specifiek programma zijn opgenomen onder het desbetreffende programma, zodat per programma een resultaat voor en na bestemming zichtbaar is.

Onder algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien vinden rentetoevoegingen plaats aan de algemene reserve en de reserve bouwgrondexploitatie.

Verbonden Partijen Algemiene dekkingsmiddels

Terug naar navigatie - 1
Verbonden partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
NV Afvalsturing Friesland (Omrin) De gemeente is op twee manieren betrokken bij Omrin, als aandeelhouder en als klant/leverancier van afval.
NV Bank Nederlandse Gemeenten De bank behartigt het efficiënte betalingsverkeer van alle gemeenten.
NV Kabeltelevisie Noordoost Friesland De aanleg, het beheer, het onderhoud, de instandhouding en de exploitatie van centrale antenne inrichtingen met bijbehorende kabelnetten in de gemeente.
Exploitatiemaatschappij Havencomplex Lauwersoog BV  De regionale economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de haven.
NV Stedin groep Stedin is een netbeheerder die elektriciteits- en gasnetten aanlegt, beheert en toekomstbestendig maakt. Stedin faciliteert de energiemarkt.

Uniforme beleidsindicatoren Algemiene dekkingsmiddels

Terug naar navigatie - 1
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente
Noardeast-Fryslân
Nederland Peildatum
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2024 283,00 379,00 01-02-2025
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2024 793,00 Geen data 01-02-2025
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s 2024 863,00 Geen data 01-02-2025

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Gemiddelde WOZ waarde De gemiddelde WOZ-waarde van woningen. In duizenden euro's  CBS
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.  COELO
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.  COELO

Overzicht baten en lasten 2024 Algemiene dekkingsmiddels

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Baten 127.319 131.827 132.190 363
Lasten -1.882 -2.746 -3.219 -473
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 125.437 129.080 128.971 -110
Onttrekkingen 12.595 15.747 15.537 -211
Stortingen -11.850 -11.850 -11.850 0
Mutaties reserves 745 3.897 3.687 -211

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
Lokale heffingen 93  
Verschillen kleiner dan € 100.000 93 I
Algemene uitkering 6  
Verschillen kleiner dan € 100.000 6 I
Dividend 130  
De dividend inkomsten van Stedin zijn hoger dan begroot.  Het resultaat na belastingen over het jaar 2023 van Stedin is veel hoger uitgevallen dan begroot en 2022.  De kosten voor netverliezen waren lager dan verwacht. Ook zorgde een aanpassing van de afschrijvingstermijn voor een boekwinst, wat bijdroeg aan een positief resultaat. 96 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 34 I
Overig 134  
De rentebaten die de gemeente ontvangt voor schatkistbankieren bij de BNG is hoger dan begroot. Er is sprake van een rentepercentage daling echter deze bleek in werkelijkheid minder snel te dalen dan waar wij vanuit zijn gegaan in de begroting. Doordat het rentepercentage minder snel is gedaald dan verwacht is het resultaat ten opzichte van begroot hoger.  71 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 63 I
TOTAAL BATEN 363  
     
LASTEN    
Lokale heffingen -278  
De kosten als gevolg van de aantallen ingediende bezwaren en beroepen op WOZ-beschikkingen zijn hoger dan begroot. Deze aantallen zijn moeilijk in te schatten mede omdat er veel bezwaren via No Cure No Pay bureaus worden ingediend. In 2024 zijn er 994 bezwaren afgewikkeld, terwijl op begrotingsbasis rekening is gehouden met 500 stuks. Door de hoge aantallen bezwaren heeft het taxatiebureau veel meer panden moeten her-beoordelen en per bezwaar een reactie moeten geven of deze toegekend of afgewezen moesten worden. Dit heeft geleid tot meerkosten ten opzichte van de raming en was helaas niet te voorzien ten tijde van de 2e tussentijdse rapportage.  -155 I
Er is in 2023 een voorziening gevormd voor een lopende procedure bij de rechtbank over precariobelasting. De claim is hoger dan de voorziening, en daarom wordt een bedrag van € 122.000 toegevoegd aan de voorziening.  -122  
Verschillen kleiner dan € 100.000 -1 I
Dividend -19  
Verschillen kleiner dan € 100.000 -19 I
Overige algemene dekkingsmiddelen -175  
Elk jaar wordt een voorziening gevormd voor dubieuze debiteuren. Hoeveel geld hiervoor opzij gezet wordt, hangt af van de openstaande vorderingen. Er wordt per vordering gekeken hoe groot het risico is dat deze niet betaald wordt. Hoe hoger de kans op niet betalen, hoe hoger de voorziening.  -110 I
Er is een eindafrekening van achterstallige energiekosten aan DVEP Energie voor de jaren 2022 en 2023 geboekt. Door lange tijd onduidelijkheid kwam de eindafrekening pas in 2024, na de tweede tussentijdse rapportage. Voor deze afrekening was geen reservering gedaan in 2023.  -141 I
In de begroting is rekening gehouden met een lagere omslagrente (0,25%) dan de werkelijke omslagrente (0,19%) bij de jaarrekening was.  -99 I

Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt het resultaat toegelicht.

344 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -169 I
TOTAAL LASTEN -473  
     
ONTREKKINGEN  AAN  RESERVES      
Er is minder geld uit de Algemene Reserve gehaald voor enkele bedrijfsvoering projecten, die door capaciteitsgebrek bij de leverancier uitgesteld zijn naar 2025.  -206 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -5 I
TOTAAL  ONTREKKINGEN  AAN  RESERVES  -211   
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN -320  

 

Overhead

Waar gaat Overhead over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV wordt onder artikel l, tweede lid onder l de definitie overhead nader geduid. In de toelichting van het Wijzigingsbesluit vernieuwing BBV is de definitie voor overhead van “Vensters voor Bedrijfsvoering” gehanteerd als uitgangspunt voor de definitie van overhead binnen het BBV. De Commissie BBV heeft als taak om duidelijkheid te verschaffen wanneer de toepassing van deze definitie in de praktijk tot vragen leidt. Dit heeft geleid tot een notitie overhead waarin beschreven is wat wel en wat niet onder de overhead valt.

Overhead bestaat in elk geval uit:
1. leidinggevenden primair proces (hiërarchisch);
2. financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
3. P&O/ HRM;
4. inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
5. interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie (KCC);
6. juridische zaken;
7. bestuurszaken en bestuursondersteuning;
8. informatievoorziening en automatisering (ICT);
9. facilitaire zaken en Huisvesting;
10. documentaire Informatie Voorziening (DIV);
11. managementondersteuning primair proces.

Samenwerking Dantumadiel
De samenwerking met Dantumadiel wordt verantwoord op het taakveld Overhead. Zowel de lasten als ook de baten worden op dit taakveld verantwoord.

Uniforme beleidsindicatoren Overhead

Terug naar navigatie - 1
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente
Noardeast-Fryslân
Nederland
Overhead % van totale lasten 2024 10,35 n.v.t.

Overzicht baten en lasten 2024 Overhead

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Baten 2.437 2.707 2.620 -87
Lasten -24.805 -26.940 -27.003 -64
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -22.368 -24.233 -24.383 -150
Onttrekkingen 0 1.538 1.284 -254

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
Overhead -87  
Verschillen kleiner dan € 100.000 -87 I
TOTAAL BATEN -87  
     
LASTEN    
Overhead -64  
De voorbereidingen voor de huisvesting gemeentekantoor zijn volop bezig. In de loop van 2025 worden keuzes gemaakt over de huisvesting van het gemeentekantoor. Door de gewijzigde planning volgen de uitgaven in 2025. De uitgaven worden gedekt uit de algemene reserve. 263 I
Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt het resultaat toegelicht. -340 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 13 I
TOTAAL LASTEN -64  
     
Onttrekkingen aan reserves    
Er is geen geld uit de Algemene Reserve gehaald voor de huisvesting gemeentekantoor en onderzoek huisvesting gemeentewerven. De voorbereidingen voor de huisvesting gemeentekantoor zijn volop bezig. In de loop van 2025 worden keuzes gemaakt over de huisvesting van het gemeentekantoor. Hierna zullen de uitgaven volgen.   -263 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 9 I
Totaal Onttrekkingen aan reserves -254  
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN -404  

Heffing vennootschapsbelasting

Waar gaat Heffing vennootschapsbelasting over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor een zeer groot aantal activiteiten van de gemeente Noardeast-Fryslân geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemingscriteria en dat deze niet belasting- en aangifteplichtig zijn voor de VPB. Er is ofwel sprake van het aanbieden van een “collectief goed” (geen deelname economische verkeer), “normaal vermogensbeheer” of van “structureel verlieslatende activiteiten”.

De gemeente doet alleen aangifte voor haar belaste activiteiten in het kader van de verkoop afvalstromen en het grondbedrijf. 

Op basis van het meerjarenperspectief is het te betalen bedrag aan VPB op het resultaat behaald met de grondexploitaties op korte termijn beperkt. Daarom is ervoor gekozen het te betalen bedrag aan VPB als een PM-post te oormerken en alleen de externe kosten die gemoeid zijn met het verplichte aangifteproces te begroten.

Overzicht baten en lasten 2024 Heffing VPB

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Lasten -11 -1 5 5

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
LASTEN    
Heffing vennootschapsbelasting 5  
Verschillen kleiner dan € 100.000 5 I
TOTAAL LASTEN 5  
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN 5  

Onvoorzien

Waar gaat onvoorzien over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Op grond van het besluit begroting en verantwoording worden de gereserveerde middelen voor structureel onvoorzien apart zichtbaar gemaakt in de begroting.

Overzicht baten en lasten 2024 Onvoorzien

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Lasten -101 -101 0 101

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
LASTEN    
Onvoorzien 101  
Er is geen reden geweest om de onvoorziene middelen aan te wenden.  101 I
TOTAAL LASTEN 101  
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN 101