Bedragen x € 1.000 |
Afwijkingen |
Incidenteel (I) Structureel (S) |
BATEN |
|
|
301 WMO (maatschappelijke participatie) |
-249 |
|
Via centrumgemeente Leeuwarden (SDF) ontvangen de Friese gemeenten de laatste jaren een bijdrage voor Beschermd Wonen (BW). Deze vergoeding ontstaat doordat in Friesland minder cliënten BW zijn dan het Rijk begroot. De afgelopen jaren ontvingen we jaarlijks ruim boven € 1 miljoen. In de begroting 2024 was dan ook rekening gehouden met € 1,2 miljoen aan te ontvangen vergoeding. In 2024 is sprake van een stijging van het aantal cliënten BW van 9 % vanwege aangescherpte toelatingseisen tot de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Hierdoor verblijven meer cliënten in BW, en ontvangen we per saldo een lagere vergoeding (€ 877.000) dan verwacht.
|
-323 |
S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
74 |
I |
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) |
269 |
I |
Ontvangen specifieke uitkering (SPUK) Integraal Zorg Akkoord heeft een link met de lasten. Zie de toelichting hieronder bij lasten onder 302. De regeling is volledig ingezet in 2024. Omdat de regeling in de loop van 2024 beschikbaar kwam was deze niet in de begroting opgenomen. |
209
|
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
60 |
I |
303 Inkomensondersteuning |
377 |
I |
De te ontvangen rijksbijdrage voor de Kinder Opvang Toeslagen (KOT) affaire is hoger dan begroot. De reden hiervoor is dat we in de begroting uitgingen van een vergoeding op basis van reële kosten. Het rijk gaat uit van hogere normbedragen voor bedrijfsvoeringskosten. |
250 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
127 |
|
304 Participatie |
1.740 |
|
De rijksbijdrage voor de regeling Opvang Ontheemde Oekraïners (ROOO) is € 300.000 positief. In juli 2024 is er een voorschot aangevraagd voor de opvang van ontheemden. Voorzichtigheidshalve is er rekening gehouden met minder opvangplekken. Echter, er zijn meer opvangplekken gerealiseerd dan oorspronkelijk voorzien in juli 2024 voor het gehele jaar, waardoor we meer opbrengsten ontvangen dan begroot. Zie ook de lastenkant. |
300 |
I |
Voor leefgeld Oekraïners hebben we over 2024 € 276.000 uitgegeven. Deze kosten declareren we bij het Rijk. Zie ook de toelichting bij lasten. |
276 |
I |
Ten behoeve van het leerwerkloket/Wurkstart ontvangen we een bijdrage via de regiodeal. Zie ook toelichting bij lasten. |
351 |
I |
De rijksbijdrage voor de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is € 662.000 positief. Net als andere Nederlandse gemeenten heeft ook Noardeast-Fryslân een hogere opgave voor inburgering van nieuwkomers. Daar ontvangen we een hogere bijdrage voor. Zie ook de toelichting bij de lasten (budgetneutraal). |
662 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
151 |
I |
305 Jeugdwet |
129 |
I |
Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt het resultaat nader toegelicht. |
137 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-8 |
I |
306 Gezondheid |
-152 |
I |
De rijksbijdrage GIDS is nu onderdeel van SPUK GALA. Het budget is dubbel opgenomen wat leidt tot een afwijking van € 174.000 negatief. |
-174 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
22 |
I |
307 Welzijnswerk |
53 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
53 |
I |
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) |
123 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
123 |
I |
TOTAAL BATEN |
2.289 |
|
|
|
|
LASTEN |
|
|
301 WMO (maatschappelijke participatie) |
10 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
10 |
I |
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) |
-22 |
I |
De gemaakte kosten ten behoeve van de Woonzorgvisie vallen lager uit. Dit deel wordt overgeheveld naar 2025. Zie ook Reserve coalitieakkoord. |
242 |
I |
Ten behoeve van de Praktijkondersteuning Huisartsen (POH) Jeugd zijn kosten gemaakt. Vanwege nieuwe financiële regels (BBV) worden deze kosten nu apart zichtbaar gemaakt. Het budget is echter blijven staan bij 305 Jeugdzorg. |
-151 |
I |
Gemaakte kosten zijn ten behoeve van SPUK Integraal Zorgakkoord. Dit heeft een link met de baten. De regeling is per saldo budgettair neutraal uitgevoerd. Deze vergoeding was niet in de begroting opgenomen. |
-209 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
96 |
I |
303 Inkomensondersteuning |
298 |
|
Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt het resultaat nader toegelicht. |
-182 |
I |
De kosten van inkomensondersteuning/uitkeringen (BUIG) zijn € 252.000 negatief. Het aantal uitkeringsgerechtigden is in 2024 toegenomen van 888 per 1 januari 2024 naar 931 per eind december. In de 2e turap van 2024 was al rekening gehouden met een toename. De afwijking in de jaarrekening ontstaat door eenmalige afrekeningen van loonkostensubsidies. |
-252 |
I |
Betreft een onderdeel van het project energiearmoede, meer specifiek het geldloket. Vanwege capaciteitsgebrek behoeft dit nog nadere invulling in 2025. Zie ook onttrekking van reserve. |
400 |
I |
Van de regeling energietoeslag 2023 is vanuit de doelgroep " 120 % - 130 % boven bijstandsniveau", minder gebruik gemaakt dan verwacht. |
139 |
I |
De kosten voor Bijzondere Bijstand zijn € 301.000 negatief. Vooral de regeling voor huisraad/huisinrichting is meer gebruikt ten behoeve van statushouders en gezinshereniging. |
-301 |
I |
De kosten voor kwijtschelding zijn € 139.000 positief. De gemeente is daarbij gebonden aan landelijke wet- en regelgeving. Het gebruik van de regeling is lager dan verwacht. |
139 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
355 |
I |
304 Participatie |
-394 |
|
De kosten voor de Regeling Opvang Ontheemde Oekraïners (ROOO) vallen positief uit. Dit komt door een efficiënter gebruik van middelen, zoals minder personele inzet en verbeterde inkoopprocedures. Hierdoor is het geld effectiever besteed, wat heeft geresulteerd in een positief resultaat voor 2024. |
1.804 |
I |
De kosten voor leefgeld Oekraïners € 276.000 waren niet in de begroting opgenomen. Deze kosten zijn gedeclareerd bij het Rijk (zie de toelichting bij de baten). Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. |
-276 |
I |
De kosten voor SW-bedrijf Dokwurk vallen lager uit. Dokwurk draait momenteel beter dan verwacht. |
226 |
I |
De kosten voor het project Leerwerkloket/Wurkstart waren niet in de begroting opgenomen. Tegenover de kosten staan vergelijkbare baten. |
-351 |
I |
De kosten voor re-integratietrajecten vallen hoger uit. Het aantal trajecten is voor onze gemeente vrijwel gelijk, maar de uitstroom is lager (2023: 41 %, 2024: 28,8 %). Bij deelnemers aan trajecten wordt in het algemeen een grotere afstand tot de arbeidsmarkt geconstateerd. |
-164 |
I |
De kosten voor Beschut Werken/Bab-banen vallen hoger uit. Jaarlijks is sprake van een toename van de populatie die gebruik maakt van deze regelingen. Het is een autonome ontwikkeling. Voorgaande jaren konden deze overschrijdingen worden opgevangen binnen het programma 3, in 2024 is dat ten dele gelukt. Uitgangspunt is dat er bij uitstroom van 3 WSW-ers er 1 medewerker Beschut Werken instroomt.
|
-894 |
I |
De kosten voor de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) lijken € 662.000 hoger. Dit heeft een relatie met de hogere ontvangen rijksbijdrage en opgave voor de gemeente. Een bedrag van € 500.000 houden we apart omdat het geoormerkt is, en geld van derden (Rijk) betreft. Voor € 162.000 betreft het daadwerkelijk hogere kosten, die uit de hogere rijksbijdrage (zie baten) wordt gedekt. |
-662 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-77 |
I |
305 Jeugdwet |
-355 |
|
De totale begroting voor jeugdzorg in 2024 bedroeg in totaal € 21.528.000. Op het budget is een nadeel van € 301.000 of uiteindelijk circa 1 %.
|
-301 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-54 |
|
306 Gezondheid |
72 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
72 |
I |
307 Welzijnswerk |
170 |
I |
Het bedrag voor de Lokale Inclusie Agenda, wordt overgeheveld naar 2025. De gemaakte kosten zijn lager dan verwacht. Het beschikbare budget is bedoeld voor de periode 2024-2026. Zie ook bij Algemene Reserve. |
147 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
23 |
I |
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) |
-224 |
|
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-224 |
I |
TOTAAL LASTEN |
-445 |
|
|
|
|
Onttrekkingen aan reserves |
|
|
Algemene Reserve
|
-880 |
|
De onttrekking ten behoeve van de ervaringscoach minima is lager dan verwacht. De personele inzet heeft pas vanaf eind 2024 plaats gevonden. Het bedrag wordt overgeheveld naar 2025. Omdat dit budget grotendeels overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking vrijwel geen invloed op het resultaat. |
-125 |
I |
De onttrekking ten behoeve van het welzijnswerk, en meer specifiek de Lokale Inclusie Agenda, is lager. Dit bedrag blijft beschikbaar ten behoeve van activiteiten en/of inzet in 2025 en 2026. |
-147 |
I |
De onttrekking ten behoeve van energiearmoede van € 400.000 is niet gedaan. Dit project is programma-overstijgend. Verwachting is dat activiteiten en inzet in de volgende jaarrekening (2025) zichtbaar worden. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. |
-400 |
I |
De afwikkeling van de energietoeslag 2023 heeft in 2024 plaats gevonden. Van de verwachte € 416.000 is ruim € 276.000 gebruikt. Het resterende bedrag van € 139.000 in de Algemene Reserve hoeft niet overgeheveld en valt daarmee vrij.
|
-139 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
-69 |
I |
Reserve Coalitieakkoord 2022 |
-242 |
I |
De onttrekking aan de Reserve Coalitieakkoord is € 242.000 lager doordat een aantal projecten deels of niet zijn uitgevoerd. Dit betreft de Woonzorgvisie, verbetering verbinding welzijnsorganisaties en energietransitie en - armoede. Dit bedrag blijft beschikbaar ten behoeve van de resterende activiteiten en/of inzet ten behoeve van die projecten in 2025. |
-242 |
I |
Totaal Onttrekkingen aan reserves |
-1.122 |
|
|
|
|
Stortingen in reserves |
|
|
|
|
|
Totaal Stortingen in reserves |
|
|
|
|
|
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN |
722 |
|