Programma 3- Soarch en Wolwêzen

Waar gaat programma 3 'Soarch en Wolwêzen over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In programma 3 voeren we in beginsel alle wettelijke taken uit rondom werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg voor jeugd op basis van de WMO 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. 

Echter in de wereld om ons heen rijgen de ontwikkelingen en uitdagingen zich voortdurend aaneen. Zowel landelijk als ook binnen de eigen gemeente. Dus er is meer nodig dan alleen het verrichten van onze wettelijke taken. Naast de maatschappelijke ontwikkelingen, zien we ook dat de behoefte van onze inwoners als het gaat om ondersteuning, aan verandering onderhevig is. 

En dus is het nodig dat we volop inzetten op een verbeterde verbinding tussen de beleid- en werkvelden. Denk aan Zorg en Onderwijs, Zorg en Welzijn, Wonen- Zorg en Welzijn, Gezondheid, Sport en Bewegen. Belangrijk bij die koppelingen en het integraal werken is dat we de beweging van ‘achter naar voren maken’, dus meer inzetten op preventie, efficiënter en sneller inspelen op de zorgvraag van (jeugdige) inwoners. Dit doen we natuurlijk samen met onze maatschappelijke partners. 

Deze ambities willen we zoveel mogelijk realiseren met de bestaande zorgbudgetten, omdat dit een reguliere manier van werken wordt. We zijn gewend om vanuit onze wettelijke taken vooral ‘curatief’ te redeneren, maar die tijd ligt achter ons. Het is nodig om zowel ‘curatief’ als preventief te werken. Dat vereist investeringen, maar ook vooral bestuurlijke- en ambtelijke lef. 

We gaan de komende jaren invulling geven aan landelijk afgesproken doelen op het gebied van gezondheid en het welzijn van onze inwoners. De middelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en onze reguliere budgetten helpen daarbij. 

De doelen en projecten in dit programma zijn ambitieus, vereisen lef, maar staan volledig in dienst van een verbeterde en intensieve verbinding tussen de eerdergenoemde beleid- en werkvelden. Waardoor we beter in staat zijn om onze kwetsbare inwoners efficiënt en vroegtijdig te ondersteunen. 

301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs

302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod

303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak

304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)

305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede

306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)

Onderwerp beleidsdocumenten Programma 3

Terug naar navigatie - 1
Onderwerp beleidsdocumenten Algemene beleidsdocumenten 
Uitvoeringsplan Participatiewet (2014)
Uitvoeringsplan WMO (2014)
Fan Wearde, mantelzorgbeleid (2016)
Uitvoeringsplan Jeugdwet (2014)
Lokaal actieplan Huiselijk geweld en kindermishandeling 
Beleidsplan Handhaving Sociaal Domein 2019-2022 
Terug naar navigatie - 2
Onderwerp beleidsdocumenten 301 Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs
Gezondheidsbeleid 2021-2025
Beleidskader sociaal domein 2023
Gezondheidsbeleid / handhavingsbeleid 2021- 2025
Actieplan zorg en onderwijs 2021-2024
De Fryske Regiovisie Jeugdhulp 2023-2026
Terug naar navigatie - 3
Onderwerp beleidsdocumenten 302 Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod 
Regionale woon/zorg visie (in concept voor 2024) 
Terug naar navigatie - 4
Onderwerp beleidsdocumenten 303 Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak
Visie op welzijn (in concept voor 2024)
Terug naar navigatie - 5
Onderwerp beleidsdocumenten 304 Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)
Projectplan startwerkplaats (in concept voor 2024)
Terug naar navigatie - 6
Onderwerp beleidsdocumenten 305 Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede 
Actieplan Integraal en Kindgericht armoede- en schuldenbeleid 2022-2026 
Terug naar navigatie - 7
Onderwerp beleidsdocumenten 306Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)
Actieplan jongerenloket (in concept voor 2023)

Verbonden partijen van Programma 3

Terug naar navigatie - 1
Verbonden Partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Dokwurk Uitvoering geven aan de Participatiewet.
Veiligheidsregio Fryslân onderdeel GGD Fryslân Gezondheidsdienst van de Friese gemeenten ter bevordering van de gezondheidssituatie en leefstijl van inwoners.
Sociaal Domein Fryslân Het doel is de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van de wettelijke taken op deze terreinen doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren. Vanuit SDF participeren wij ook in ‘Foar Fryske Bern’.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân hebben besloten om samen te werken op het gebied van het regionale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer in de regio Noordoost Fryslân. Dit om de leefbaarheid te vergroten.

Uniforme beleidsindicatoren Programma 3

Terug naar navigatie - 1
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente
Noardeast-Fryslân
Nederland Peildatum
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 5,30 6,30 01-02-2025
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 36,00 27,00 01-02-2025
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2023 2,00 2,40 01-02-2025
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2023 660,90 836,60 01-02-2025
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen 2023 1,00 1,00 01-02-2025
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2023 4,00 6,00 01-02-2025
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 2023 72,50 73,10 01-02-2025
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2023 2,00 2,00 01-02-2025
Personen met een bijstandsuitkering Personen met een bijstandsuitkering 2024 301,40 343,60 01-02-2025
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2022 160,40 197,70 01-02-2025
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 10,00 11,50 01-02-2025
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 1,30 0,90 01-02-2025
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2024 0,30 0,30 01-02-2025
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2024 720,00 650,00 01-02-2025

 

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Absoluut verzuim Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. Ingrado
Relatief verzuim Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. LISA
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 
De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".
Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Banen Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Jongeren met een delict voor de rechter Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. CBS
Kinderen in uitkeringsgezin Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Netto arbeidsparticipatie Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. CBS
Werkloze jongeren Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Personen met een bijstandsuitkering Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. CBS
Lopende re-integratievoorzieningen Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar.  CBS
Jongeren met jeugdhulp Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. CBS
Jongeren met jeugdbescherming Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. CBS
Jongeren met jeugdreclassering Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. CBS
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. GMSD

Overzicht baten en lasten 2024 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzigingen 2024 Realisatie 2024 Afwijking ten opzichte van begroting na wijziging
Baten
301 WMO (maatschappelijke participatie) 730 2.022 1.773 -249
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) 0 0 269 269
303 Inkomensondersteuning 15.461 18.278 18.655 377
304 Participatie 1.605 7.288 9.028 1.740
305 Jeugdwet 8 15 144 129
306 Gezondheid 178 387 234 -152
307 Welzijnswerk 169 169 222 53
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) 739 739 863 123
Totaal Baten 18.891 28.899 31.188 2.289
Lasten
301 WMO (maatschappelijke participatie) -16.580 -17.385 -17.376 10
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) -463 -1.210 -1.233 -22
303 Inkomensondersteuning -20.042 -24.387 -24.089 298
304 Participatie -14.327 -22.022 -22.416 -394
305 Jeugdwet -17.010 -21.528 -21.883 -355
306 Gezondheid -2.581 -2.898 -2.826 72
307 Welzijnswerk -1.829 -1.979 -1.808 170
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) -3.116 -3.024 -3.248 -224
Totaal Lasten -75.947 -94.433 -94.878 -445
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -57.056 -65.534 -63.691 1.844
Onttrekkingen
390 Mutaties reserves programma 3 513 2.254 1.132 -1.122

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen
Bedragen x € 1.000 Afwijkingen  Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
301 WMO (maatschappelijke participatie) -249  

Via centrumgemeente Leeuwarden (SDF) ontvangen de Friese gemeenten de laatste jaren een bijdrage voor Beschermd Wonen (BW). Deze vergoeding ontstaat doordat in Friesland minder cliënten BW zijn dan het Rijk begroot.  De afgelopen jaren ontvingen we jaarlijks ruim boven € 1 miljoen. In de begroting 2024 was dan ook rekening gehouden met € 1,2 miljoen aan te ontvangen vergoeding. In 2024 is sprake van een stijging van het aantal cliënten BW van 9 % vanwege aangescherpte toelatingseisen tot de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Hierdoor verblijven meer cliënten in BW, en ontvangen we per saldo een lagere vergoeding  (€ 877.000) dan verwacht. 

-323 S
Verschillen kleiner dan € 100.000 74 I
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) 269 I
Ontvangen specifieke uitkering (SPUK) Integraal Zorg Akkoord heeft een link met de lasten. Zie de toelichting hieronder bij lasten onder 302. De regeling  is volledig ingezet in 2024. Omdat de regeling in de loop van 2024 beschikbaar kwam was deze niet in de begroting opgenomen. 209
I
Verschillen kleiner dan € 100.000 60 I
303 Inkomensondersteuning 377 I
De te ontvangen rijksbijdrage voor de Kinder Opvang Toeslagen (KOT) affaire is hoger dan begroot. De reden hiervoor is dat we in de begroting uitgingen van een vergoeding op basis van reële kosten. Het rijk gaat uit van hogere normbedragen voor bedrijfsvoeringskosten. 250 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 127  
304 Participatie 1.740  
De rijksbijdrage voor de regeling Opvang Ontheemde Oekraïners (ROOO) is € 300.000 positief. In juli 2024 is er een voorschot aangevraagd voor de opvang van ontheemden. Voorzichtigheidshalve is er rekening gehouden met minder opvangplekken. Echter, er zijn meer opvangplekken gerealiseerd dan oorspronkelijk voorzien in juli 2024 voor het gehele jaar, waardoor we meer opbrengsten ontvangen dan begroot. Zie ook de lastenkant.  300 I
Voor leefgeld Oekraïners hebben we over 2024 € 276.000 uitgegeven.  Deze kosten declareren we bij het Rijk.  Zie ook de toelichting bij lasten. 276 I
Ten behoeve van het leerwerkloket/Wurkstart ontvangen we een bijdrage via de regiodeal. Zie ook toelichting bij lasten. 351 I
De rijksbijdrage voor de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is € 662.000 positief. Net als andere Nederlandse gemeenten heeft ook Noardeast-Fryslân een hogere opgave voor inburgering van nieuwkomers. Daar ontvangen we een hogere bijdrage voor. Zie ook de toelichting bij de lasten (budgetneutraal). 662 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 151 I
305 Jeugdwet 129 I
Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt het resultaat nader toegelicht. 137 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -8 I
306 Gezondheid -152 I
De rijksbijdrage GIDS is nu onderdeel van  SPUK GALA.  Het budget is dubbel opgenomen wat leidt tot een afwijking van € 174.000 negatief. -174 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 22 I
307 Welzijnswerk 53 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 53 I
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) 123 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 123 I
TOTAAL BATEN 2.289  
     
LASTEN    
301 WMO (maatschappelijke participatie)   10  
Verschillen kleiner dan € 100.000 10 I
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) -22 I
De gemaakte kosten ten behoeve van de Woonzorgvisie vallen lager uit. Dit deel wordt overgeheveld naar 2025. Zie ook Reserve coalitieakkoord. 242 I
Ten behoeve van de Praktijkondersteuning Huisartsen (POH) Jeugd zijn kosten gemaakt. Vanwege nieuwe financiële regels (BBV) worden deze kosten nu apart zichtbaar gemaakt. Het budget is echter blijven staan bij 305 Jeugdzorg. -151 I
Gemaakte kosten zijn ten behoeve van SPUK Integraal Zorgakkoord. Dit  heeft een link met de baten. De regeling is per saldo budgettair neutraal uitgevoerd. Deze vergoeding was niet in de begroting opgenomen. -209 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 96 I
303 Inkomensondersteuning 298  
Het resultaat van de bedrijfsvoeringbegroting bedraagt € 133.000 positief. Het effect wordt over alle programma’s verdeeld. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt het resultaat nader toegelicht. -182 I
De kosten van inkomensondersteuning/uitkeringen (BUIG) zijn € 252.000 negatief. Het aantal uitkeringsgerechtigden is in 2024 toegenomen van 888 per 1 januari 2024 naar 931 per eind december. In de 2e turap van 2024 was al rekening gehouden met een toename. De afwijking in de jaarrekening ontstaat door eenmalige afrekeningen van loonkostensubsidies. -252 I
Betreft een onderdeel van het project energiearmoede, meer specifiek het geldloket. Vanwege capaciteitsgebrek behoeft dit nog nadere invulling in 2025. Zie ook onttrekking van reserve.   400 I
Van de regeling energietoeslag 2023 is vanuit de doelgroep " 120 % - 130 % boven bijstandsniveau",  minder gebruik gemaakt dan verwacht. 139 I
De kosten voor Bijzondere Bijstand zijn € 301.000 negatief. Vooral de regeling voor huisraad/huisinrichting is meer gebruikt ten behoeve van statushouders en gezinshereniging.  -301 I
De kosten voor kwijtschelding zijn € 139.000 positief. De gemeente is daarbij gebonden aan landelijke wet- en regelgeving. Het gebruik van de regeling is lager dan verwacht. 139 I
Verschillen kleiner dan € 100.000    355 I
304 Participatie -394  
De kosten voor de Regeling Opvang Ontheemde Oekraïners (ROOO) vallen positief uit. Dit komt door een efficiënter gebruik van middelen, zoals minder personele inzet en verbeterde inkoopprocedures.  Hierdoor is het geld effectiever besteed, wat heeft geresulteerd in een positief resultaat voor 2024.  1.804 I
De kosten voor leefgeld Oekraïners  € 276.000  waren niet in de begroting opgenomen.  Deze kosten zijn gedeclareerd bij het Rijk (zie de toelichting bij de  baten). Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. -276 I
De kosten voor SW-bedrijf Dokwurk vallen lager uit. Dokwurk draait momenteel beter dan verwacht. 226 I
De kosten voor het project Leerwerkloket/Wurkstart waren niet in de begroting opgenomen. Tegenover de kosten staan vergelijkbare baten. -351 I
De kosten voor re-integratietrajecten vallen hoger uit. Het aantal trajecten is voor onze gemeente vrijwel gelijk, maar de uitstroom is lager (2023: 41 %, 2024: 28,8 %).  Bij deelnemers aan trajecten wordt in het algemeen een grotere afstand tot de arbeidsmarkt geconstateerd. -164 I

De kosten voor Beschut Werken/Bab-banen vallen hoger uit.  Jaarlijks is sprake van een toename van de populatie die gebruik maakt van deze regelingen.  Het is een autonome ontwikkeling.   Voorgaande jaren konden deze overschrijdingen worden opgevangen binnen het programma 3,  in 2024 is dat ten dele gelukt.   Uitgangspunt is dat er bij uitstroom van 3 WSW-ers er 1 medewerker Beschut Werken instroomt.

-894 I
De kosten voor de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) lijken € 662.000 hoger. Dit heeft een relatie met de hogere ontvangen rijksbijdrage en opgave voor de gemeente.  Een bedrag van € 500.000 houden we apart omdat het geoormerkt is, en geld van derden (Rijk) betreft. Voor € 162.000 betreft het daadwerkelijk hogere kosten, die uit de hogere rijksbijdrage (zie baten) wordt gedekt. -662 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -77 I
305 Jeugdwet -355  

De totale begroting voor jeugdzorg in 2024 bedroeg in totaal € 21.528.000.  Op het budget is een nadeel van € 301.000 of uiteindelijk circa  1 %.

-301 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -54  
306 Gezondheid 72 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 72 I
307 Welzijnswerk 170 I
Het bedrag voor de Lokale Inclusie Agenda, wordt overgeheveld naar 2025. De gemaakte kosten zijn lager dan verwacht. Het beschikbare budget is bedoeld voor de periode 2024-2026. Zie ook bij Algemene Reserve. 147 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 23 I
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) -224  
Verschillen kleiner dan € 100.000 -224 I
TOTAAL LASTEN -445  
     
Onttrekkingen aan reserves    

Algemene Reserve

-880  
De onttrekking ten behoeve van de ervaringscoach minima is lager dan verwacht. De personele inzet heeft pas vanaf eind 2024 plaats gevonden. Het bedrag wordt overgeheveld naar 2025. Omdat dit budget grotendeels overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking vrijwel geen invloed op het resultaat. -125 I
De onttrekking ten behoeve van het welzijnswerk, en meer specifiek de Lokale Inclusie Agenda, is lager. Dit bedrag blijft beschikbaar ten behoeve van activiteiten en/of inzet in 2025 en 2026. -147 I
De onttrekking ten behoeve van energiearmoede van € 400.000 is niet gedaan. Dit project is programma-overstijgend. Verwachting is dat activiteiten en inzet in de volgende jaarrekening (2025) zichtbaar worden. Omdat dit budget overblijft, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. -400 I

De afwikkeling van de energietoeslag 2023 heeft in 2024  plaats gevonden. Van de verwachte € 416.000 is ruim € 276.000 gebruikt. Het resterende bedrag van € 139.000 in de Algemene Reserve hoeft niet overgeheveld en valt daarmee vrij.

-139  I
Verschillen kleiner dan € 100.000  -69  I
Reserve Coalitieakkoord 2022 -242 I
De onttrekking aan de Reserve Coalitieakkoord is  € 242.000 lager doordat een aantal projecten deels of niet zijn uitgevoerd.  Dit betreft de Woonzorgvisie, verbetering verbinding welzijnsorganisaties en energietransitie en - armoede. Dit bedrag blijft beschikbaar ten behoeve van de resterende activiteiten en/of inzet ten behoeve van die projecten in 2025.  -242 I
Totaal Onttrekkingen aan reserves -1.122  
     
Stortingen in reserves    
     
Totaal Stortingen in reserves    
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN 722