Binnen het Programma Súd Ie & Wetterfront Dokkum zijn we actief met de volgende deelprojecten:

1. Fietspad Súd Ie.

2.  De Dm-vaarroute Súd Ie tussen Dokkum en De Skâns (Oostmahorn)  aan het Lauwersmeer met 2,40 meter doorvaarthoogte.

3. Ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten met de Aalsumerpoortbrug. Onderdeel van het Programma Súd Ie is ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten via een verhoogde Aalsumerpoortbrug op de route Súd Ie. Daarnaast geldt ook de output van een tweede kleine brug en een aanlegvoorziening.

4. Vismonitoring, waterstekjes, boomgaardeilandje, vermarkten, etc.

 

Inhoud (voortgang)

G

Inhoud (toelichting)

A. Het deelproject fietspad Súd Ie betreft de aanleg van 8 kilometer fietsroute tussen Dokkum en Oostmahorn

B. De vaarroute Súd Ie in de provinciale DM-vaarklasse (2,4 meter doorvaarthoogte)

C. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten
Voor de Aalsumerpoortbrug is in 2024 de keuze gemaakt in te zetten op een hoog architectuurniveau brugontwerp met historisch karakter. De andere beide (kleinere) deelprojecten bestaan uit de upgrading van de kleine houten brug naar De Helling en de realisatie van een openbare aanlegvoorziening.

D. De uitvoering van twee deelprojecten vismonitoring wordt uitgevoerd door Van Hall Larenstein in samenwerking met o.a. Wetterskip Fryslân. 

E. De upgrading van het boomgaardeilandje bij de binnenstad van Dokkum is een klein deelproject op het kruispunt van vaarwegen.

F. De output voor de vermarkting van de Súd Ie is geleverd met een tweede evenement bij de opening van de Saatsenbrêge en daarmee de vaarroute 

G. Bijzonder deelproject betreft de aanleg van enkele waterstekjes als kunstwerken en beleefplekken langs de recreatieve route Súd Ie

2e Tussentijdse rapportage 2025

Planning (Voortgang)

O

Planning (toelichting)

In overleg met het Waddenfonds is  de uitvoeringsplanning van het programma Súd Ie verlengd tot eind 2027 in verband met de volgende ontwikkelingen van deelprojecten (op hoofdlijnen):

A. Realisatie Fietspad Súd Ie

Er loopt nog beroep tegen het eerder door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan voor het fietspad Súd Ie bij de Raad van State. 

Met een laatste grondeigenaar is nog geen overeenstemming bereikt. De onteigeningsprocedure bij 'De Kroon' loopt dan ook nog door. Dit heeft invloed op de realisatie, welke uitvoeringsplanning doorschuift naar 2026. De voltooiing van het fietspad Súd Ie schuift daarmee eveneens door naar 2026.

B. Vaarroute Súd Ie

Hoewel de DM-vaarroute met de laatste brug in 2024 is voltooid zal de subsidievaststelling (Waddenfonds e.d.) nog volgen als ook alle (andere) deelprojecten zijn afgerond.

C. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten
Voor de Aalsumerpoortbrug is in 2024 de keuze gemaakt in te zetten op een hoog architectuurniveau brugontwerp met historisch karakter. Dit lopende jaar (2025) vindt de aanbesteding plaats. De realisatie van de nieuwe Aalsumerpoortbrug  zal in 2026 plaatsvinden.

Dit jaar (2025) wordt verder ook de uitvoering voorbereid van de twee andere afzonderlijke realisatieopgaven van verbetering van de ontsluiting naar de Noordelijke Stadsentree: 

(1) betreffende het upgraden van de houten voetgangersbrug naar de Helling en (2) de realisatie van een  aanlegvoorziening aan de Noordelijke Stadsgrachten. Deze laatste beide deelprojecten kunnen daarmee eveneens in 2026 worden gerealiseerd. Deze drie deelprojecten omvatten de totale output binnen het actuele subsidiekader Waddenfonds voor de Noordelijke Stadsgrachten . 

D. De uitvoering van twee deelprojecten vismonitoring heeft Van Hall Larenstein (VHL) loopt in 2025 nog door. Dit jaar is het afrondingsjaar, tenzij het Waddenfonds  later dit jaar (2025) verdere verlenging in 2026 (ook financieel) mogelijk maakt en de betreffende co-financiers voor deze deelprojecten als waterschap, VHL en provincie  hieraan voldoende weten bij  te dragen.

E. Aan het specifieke deelproject van de upgrading van het boomgaardeilandje bij de binnenstad van Dokkum (op het kruispunt van vaarwegen) is kon nog niet uitgevoerd worden, omdat er nog geen akkoord was met de provincie in overleg over eigendom, beheer en onderhoud. In de tweede helft van 2025 verwachten we stappen te kunnen zetten met de provincie om hieruit te komen, zodat er in 2026 uitvoering kan plaatsvinden.

F.  De vereiste minimale output voor vermarkting van de Súd Ie is met een tweede evenement uitgevoerd (in 2024). De financiële afrekening met het Waddenfonds volgt na voltooiing van het gehele Programma Súd Ie.

G. Het deelproject van de aanleg van de waterstekjes en beleefplekken, de lokale recreatieve overstapplaatsen, langs de recreatieve route Súd Ie is vorig jaar aanbesteed. De uitvoering wordt dit najaar voltooid. 

 

2e Tussentijdse rapportage 2025

Financiën (voortgang)

O

Financiën (toelichting)

Oude kasritme:

2,3 miljoen euro in 2025 en 4,2 miljoen euro in 2026

Nieuwe kasritme i.r.t. bijgestelde uitvoeringsplanning:

0,8 miljoen euro in 2025 en 5,7 miljoen euro 2026

Dit nieuwe kasritme hangt samen met de bovengenoemde bijgestelde uitvoeringsplanning voor de deelprojecten in de Noordelijke Stadsgrachten en de het fietspad Súd Ie.

De Commissie Bodemdaling Aardgaswinning Fryslân (CBAF) zal dit najaar besluiten over toekenning van een schadebedrag van ca. €65.000,- voor 5 gerealiseerde bruggen in het bodemdalingsgebied. Het te ontvangen bedrag van CBAF dient te dekking van niet subsidiabele kosten van het project Súd Ie.

Link met Programma 6 voor deelfinanciering van de Aalsumerpoortbrug:

Voor de financiering van specifieke deelopgaven bij realisatie van de Aalsumerpoortbrug en de benodigde noodbrug is door de raad binnen Programma 6 afzonderlijke aanvullende  (deel-)financiering beschikbaar gesteld. Het doorschuiven van die beschikbare financiering naar realisatiejaar 2026 wordt in dat Programma beschreven.

 

Financiën (in tabelvorm)

Omschrijving € (x 1.000)
Budget T2 2024 35.200
Actueel budget 35.200
Af: uitgaven -29.332
Af: verplichtingen -
Saldo 5.868

 

2e Tussentijdse rapportage 2025