Programma 3- Soarch en Wolwêzen
301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs
302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod - SMART-doelstelling302.1-1: Het realiseren van een meer integrale aanpak tussen wonen, welzijn en zorg.
Activiteit
303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak - SMART-doelstelling303.1-1: De sociale basis van de Mienskip versterken
Activiteit
304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid) - SMART-doelstelling304.1-1: Verbeteren samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede - SMART-doelstelling305.1-1: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede
Activiteit
306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities) - SMART-doelstelling306.1-1: Alle jongeren van 16 tot 30 jaar (dus ook kwetsbare jongeren) worden bediend, begeleid en doorgeleid
Activiteit
Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen - Overzicht baten en lastenExploitatie | Primaire begroting 2025 | Begroting na wijzigingen 2025 | Wijzigingen 2e rapportage 2025 | Begroting na 2e rapportage 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 23.453 | 28.218 | 3.349 | 31.568 | |
Lasten | -81.636 | -93.750 | -1.974 | -95.724 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -58.183 | -65.532 | 1.375 | -64.157 | |
Onttrekkingen | 293 | 1.388 | -250 | 1.137 | |
Gerealiseerd resultaat | -57.890 | -64.144 | 1.125 | -63.019 |
Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen - Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Bedragen x € 1.000 | Afwijkingen 2e rapportage | Incidenteel (I) Structureel (S) |
BATEN | ||
303 Inkomensondersteuning | 1.511 | |
De gemeente krijgt in 2025 meer geld van het Rijk voor inkomensondersteuning (BUIG) en loonkostensubsidie (LKS). Volgens de definitieve beschikking is de bijdrage voor BUIG € 1.105.096 en voor LKS € 168.871. | 1.274 | S |
Voor het Bijdragen Besluit Zelfstandigen (BBZ, onderdeel BUIG) is een afrekening ontvangen van het Rijk over 2023. Dit leidt tot een eenmalig voordeel. |
237 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
304 Participatie | 1.838 | |
Voor de opvanglocatie DVC+ ten behoeve van Oekraïense ontheemden zijn transitiekosten aangevraagd. Deze aanvraag is inmiddels goedgekeurd en de bijbehorende middelen zijn ontvangen. De financiële verwerking is budgetneutraal uitgevoerd, aangezien de inkomsten en uitgaven beide zijn verwerkt. |
1.388 | I |
Tijdens een overleg heeft Dokwurk laten weten dat hun jaarrekening 2024 is aangepast. Dit is gedaan op advies van de accountant. De aanpassing gaat over hoe de huisvesting van Dokwurk op de balans stond. Door deze correctie verandert het financiële resultaat van 2024 eenmalig. | 387 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 63 | |
TOTAAL BATEN | 3.349 | |
LASTEN | ||
301 WMO | -999 | |
Het budget ten behoeve van Veilig Thuis wordt overgeheveld van 305 Jeugdzorg naar de WMO vanwege BBV-voorschriften. Dit verandert niets aan het totaalbedrag: het blijft budgetneutraal. Kijk bij de lasten van Jeugdwet. | -528 | S |
De kosten voor WMO woningaanpassingen nemen aanzienlijk toe. Het budget kent jaarlijks een grillig verloop. Wat op valt is dat de laatste jaren het in de begroting opgenomen budget niet toereikend is. De komende tijd blijven we dit budget monitoren. |
-320 | I |
Er zijn verschillende aanpassingen verwerkt in de bedrijfsvoeringsbudgetten. Deze aanpassingen worden doorbelast naar de programma’s. Verdere toelichting is te vinden in de bijlage ‘Mutaties bedrijfsvoering | -131 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -20 | |
302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) | 75 | |
Vanwege nieuwe BBV-voorschriften vanaf 2025 horen de kosten van de POH administratief hier verantwoord. Feitelijk is dit een administratieve wijziging (zie ook bij 305 Jeugd). | -125 | S |
Voor de pilot Ontmoeting en zinvolle invulling van de dag wordt €200.000 beschikbaar gesteld. Hiervan komt €100.000 uit het budget van het Integraal Zorgakkoord. Het gaat om een verschuiving van middelen binnen hetzelfde programma. | 100 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 100 | |
303 Inkomensondersteuning | -1.008 | |
Door een toename in het aantal bijstandsgerechtigden (BUIG) ten opzichte van het jaar 2024 en de indexering van het uitkeringsbedrag wordt er verwacht dat er €1.306.000,00 bijgeraamd moet worden voor de algemene bijstand en €55.000,00 voor het onderdeel LoonKostenSubsidie (LKS). Sinds begin 2025 is het aantal bijstandsgerechtigden redelijk stabiel. Door de stijging van het aantal gerechtigden in 2024 is er in 2025 gemiddeld gezien een hoger aantal bijstandsgerechtigden. In combinatie met indexering leidt dit tot een toename van kosten. |
-1.361 | S |
De gereserveerde middelen voor het Geldloket worden ingezet ten behoeve van het Jongerenloket. Dit betreft enkel een herschikking binnen het bestaande budget en heeft geen invloed op de totale kosten voor het project. De herschikking wordt in plaats van alleen in 2025 meer gespreid over de periode 2025-2028. |
400 |
I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 47 | |
304 Participatie | -395 | |
Voor de opvanglocatie DVC+ ten behoeve van Oekraïense ontheemden zijn transitiekosten aangevraagd. Deze aanvraag is inmiddels goedgekeurd en de bijbehorende middelen zijn ontvangen. De financiële verwerking is budgetneutraal uitgevoerd, aangezien de inkomsten en uitgaven beide zijn verwerkt. |
-1.388 | I |
De gemeente ontvangt een rijksvergoeding voor het faciliteren van opvang voor Oekraïense ontheemden. Op dit moment overtreffen de ontvangen middelen de daadwerkelijk gemaakte kosten. Om deze reden is besloten tot een tussentijdse vrijval van het budget. |
1.000 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -7 | |
305 Jeugdwet | 642 | |
Vanwege nieuwe BBV-voorschriften moet de inzet ten behoeve van de praktijkondersteuner huisartsen (POH) anders worden verantwoord (zie bij 302). Feitelijk betreft het een administratieve wijziging binnen dit programma. |
125 | S |
Het budget voor Veilig Thuis was opgenomen onder Jeugd. Beleidsmatig en volgens BBV voorschriften valt dit echter onder de WMO. Dit verandert niets aan het totaalbedrag: het blijft budgetneutraal. Kijk bij de lasten van WMO. | 528 | S |
Pro memorie post:
Voor Jeugdzorg zijn voor de 2e turap 2025 geen wijzigingen opgenomen. Verwachting is dat Jeugdzorg richting einde jaar budgettair neutraal uit zal komen. Daarbij geldt een afwijkingsmarge van maximaal 3 % van het budget. |
||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 11 | |
307 Welzijnswerk | -286 | |
Op 4 maart 2025 is besloten om voor de pilot Ontmoeten en zinvolle invulling van de dag, onderdeel van het Samenwerkingsplatform Welzijn, een budget van €200.000 beschikbaar te stellen. De kosten worden gedekt via verschuivingen binnen dit programma. | -200 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -86 | |
308 Onderwijs (kinderopvang / vve) | -3 | |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | --3 | |
TOTAAL LASTEN | -1.974 | |
Onttrekkingen aan reserves | -250 | |
De gereserveerde middelen voor het Geldloket worden ingezet ten behoeve van het Jongerenloket. Dit betreft enkel een herschikking binnen het bestaande budget en heeft geen invloed op de totale kosten en beoogde dekking en onttrekking. De onttrekking wordt in plaats van alleen in 2025 gespreid over de periode 2025-2028. |
-250 |
I |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | -250 | |
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN | 1.125 |