Programma 4- Wurk, Bedriuw en Rekraasje
401.1 Doel: Bereikbaarheid en ruimte voor bedrijven
401.2 Doel: Meer instroom en toeleiding naar werk
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 401.2 Doel: Meer instroom en toeleiding naar werk - SMART-doelstelling401.2-1: Betere samenwerking en aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt realiseren in het kader van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland
402.1 Doel: Creëren en realiseren van de juiste randvoorwaarden voor detailhandelsbeleid
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 402.1 Doel: Creëren en realiseren van de juiste randvoorwaarden voor detailhandelsbeleid - SMART-doelstelling402.1-2: de uitstraling van de binnenstad als winkel-, woon-, en verblijfsgebied wordt verhoogd
Activiteit
403.1 Doel: Meer toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid.
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 403.1 Doel: Meer toekomstbestendige, duurzame en innovatieve bedrijvigheid. - SMART-doelstelling403.1-1: De omvang van het deel van de lokale MKB bedrijven dat als duurzaam wordt aangemerkt heeft vóór 2026 een omvang van 20% behaald
Activiteit
404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - 404.1 Doel: De aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de gemeente om te recreëren en te verblijven verder vergroten - SMART-doelstelling404.1-1: Meer toeristische en recreatieve voorzieningen in het Lauwersmeer- en Waddengebied realiseren
Activiteit
404.1-2: Dokkum en omliggende kernen ontwikkelen tot toeristische recreatieve centra in de regio
Activiteit
404.1-3: : Bevordering van toerisme en recreatie in balans met de leefomgeving
Activiteit
Overzicht baten en lasten 2025 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2025 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie | Primaire begroting 2025 | Begroting na wijzigingen 2025 | Wijzigingen 2e rapportage 2025 | Begroting na 2e rapportage 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 31 | 10.748 | -5.100 | 5.648 | |
Lasten | -1.547 | -13.753 | 5.650 | -8.103 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.517 | -3.005 | 550 | -2.454 | |
Onttrekkingen | 200 | 1.188 | 5 | 1.193 | |
Stortingen | 0 | 0 | -300 | -300 | |
Mutaties reserves | 200 | 1.188 | -295 | 893 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.317 | -1.816 | 255 | -1.561 |
Toelichting op de afwijkingen Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2025 Programma 4: Wurk, Bedriuw en Rekreaasje - Toelichting op de afwijkingen Programma 4: Wurk, Bedriuw en RekreaasjeBedragen x € 1.000 | Afwijkingen 2e rapportage | Incidenteel (I) Structureel (S) |
BATEN | ||
Economie en werkgelegenheid | -5.100 | |
Het betreft een verschuiving van het budget binnen de Regiodeal naar het jaar 2026. Aan de lastenkant is een gelijkwaardig bedrag opgenomen, waardoor deze aanpassing geen invloed heeft op het financiële resultaat. | -5.400 | I |
In het kader van de septembercirculaire is een specifieke uitkering ontvangen ten behoeve van de opstart van het Nationaal Programma Vitale Regio’s. Dit bedrag is conform de richtlijnen integraal opgenomen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting. Door deze symmetrische verwerking heeft de uitkering geen invloed op het begrotingsresultaat. | 300 | I |
Recreatie en toerisme | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
TOTAAL BATEN | -5.100 | |
LASTEN | ||
Economie en werkgelegenheid | 5.521 | |
Het betreft een verschuiving van het budget binnen de Regiodeal naar het jaar 2026. Aan de batenkant is een gelijkwaardig bedrag opgenomen, waardoor deze aanpassing geen invloed heeft op het financiële resultaat. | 5.400 | I |
Het betreft een verschuiving van het budget economische ontwikkeling naar het jaar 2026. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat aangezien het gedekt wordt uit de Algemene reserve. | 150 | I |
In het kader van de septembercirculaire is een specifieke uitkering ontvangen ten behoeve van de opstart van het Nationaal Programma Vitale Regio’s. Dit bedrag is conform de richtlijnen integraal opgenomen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting. Door deze symmetrische verwerking heeft de uitkering geen invloed op het begrotingsresultaat. | -300 | I |
De subsidiebedragen voor de Stadsontwikkelingsmaatschappij (SOM) zijn beschikbaar voor de duur van het project. Er worden subsidies verstrekt voor de verbetering van de gevels van de panden. Het aantal subsidie aanvragen is lager dan verwacht. De kosten worden gedekt uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij. Omdat dit budget overgeheveld wordt naar 2026, hoeft er geen geld uit de reserve Stadsontwikkelingsmaatschappij (P5) gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. | 250 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 21 | I |
Recreatie en toerisme | 129 | |
Het betreft een verschuiving van het budget recreatie en toerisme naar het jaar 2026. Per saldo heeft dit geen invloed op het resultaat aangezien het gedekt wordt uit de Algemene reserve. | 160 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -31 | I |
TOTAAL LASTEN | 5.650 | |
Onttrekkingen aan reserves | ||
Onttrekking aan de Algemene reserve | -295 | |
Het betreft een verschuiving van het budget recreatie en toerisme naar het jaar 2026. Omdat dit budget overgeheveld wordt naar 2026, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. | -160 | I |
Het betreft een verschuiving van het budget economische ontwikkeling naar het jaar 2026. Omdat dit budget overgeheveld wordt naar 2026, hoeft er geen geld uit de algemene reserve gehaald te worden. Daarom heeft deze afwijking geen invloed op het resultaat. | -150 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 |
15 | I |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | -295 | |
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN | 255 |