Het nieuwe Havenbeleid Noardeast-Fryslân  is vastgesteld en hierin streven we verschillende doelen na. Passanten moeten zich welkom voelen in de gemeente en gastvrij worden ontvangen. De voorzieningen die we bieden moeten up-to-date zijn en in de behoefte van de waterrecreant voorzien.  Het havenmeesterschap en de inning van liggelden moet voor Dokkum, maar ook voor andere plekken in de gemeente op een goede wijze worden uitgevoerd. Er moeten duidelijke regels komen voor ligplaatsen en de tarieven die gelden.

We starten met de uitvoering van de maatregelen en activiteiten in het actieplan voor de korte termijn. De planning van sommige zaken is afhankelijk van de overgang van het havenmeesterschap naar de gemeente vanaf 1 januari 2026.  

Inhoud (voortgang)

G

Inhoud (toelichting)

We werken in 2025 aan het maken van een flyer voor passanten en camperaars, het actualiseren van het aanwijzingsbesluit ligplaatsen en een pilot van de digitale inning van liggelden met behulp van I-Marina in de jachthaven van Burdaard.  

2e Tussentijdse rapportage 2025

Planning (Voortgang)

G

Planning (toelichting)

De flyer voor passanten en camperaars in Dokkum is gereed. Deze wordt verstrekt bij de inning van het liggeld en is beschikbaar bij het Toeristisch Informatiepunt.

De pilot met I-Marina in de jachthaven van Burdaard is in samenwerking met de havenmeester daar gestart.  De ligplaatsen in de haven zijn voorzien van qr-codes waarmee passanten zelf of via de havenmeester het liggeld kunnen betalen. 

Verder werken we nog aan het ligplaatsenbeleid (aanwijzingsbesluit) en een aanpassing van de liggeldverordening  voor het jaar 2026. Ook is het proces gestart om te komen tot een havenmeester voor Dokkum (e.o.) die in dienst is van de gemeente.  

 

2e Tussentijdse rapportage 2025

Financiën (voortgang)

G

Financiën (toelichting)

Voor het actieplan op de korte termijn zijn eenmalige middelen beschikbaar. Deze zijn toereikend voor dit jaar. 

2e Tussentijdse rapportage 2025