Programma 3- Soarch en Wolwêzen

Waar gaat programma 3 'Soarch en Wolwêzen' over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Waar gaat programma 3 'Soarch en Wolwêzen' over? - Inleiding

In programma 3 voeren we in beginsel alle wettelijke taken uit rondom werk, participatie en zelfredzaamheid op basis van de WMO 2025 en zorg voor jeugd op basis van de jeugdwet, de Participatiewet, en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. 

Echter in de wereld om ons heen rijgen de ontwikkelingen en uitdagingen zich voortdurend aaneen. Zowel landelijk als ook binnen de eigen gemeente. Dus er is meer nodig dan alleen het verrichten van onze wettelijke taken. Naast de maatschappelijke ontwikkelingen, zien we ook dat de behoefte van onze inwoners als het gaat om ondersteuning, aan verandering onderhevig is. 

En dus is het nodig dat we volop inzetten op een verbeterde verbinding tussen de beleid- en werkvelden. Denk aan Zorg en Onderwijs, Zorg en Welzijn, Wonen- Zorg en Welzijn, Gezondheid, Sport en Bewegen. Belangrijk bij die koppelingen en het integraal werken is dat we de beweging van ‘achter naar voren maken’, dus meer inzetten op preventie, efficiënter en sneller inspelen op de zorgvraag van (jeugdige) inwoners. Dit doen we natuurlijk samen met onze maatschappelijke partners. 

Deze ambities willen we zoveel mogelijk realiseren met de bestaande zorgbudgetten, omdat dit een reguliere manier van werken wordt. We zijn gewend om vanuit onze wettelijke taken vooral ‘curatief’ te redeneren, maar die tijd ligt achter ons. Het is nodig om zowel ‘curatief’ als preventief te werken. Dat vereist investeringen, maar ook vooral bestuurlijke- en ambtelijke lef. 

We gaan de komende jaren invulling geven aan landelijk afgesproken doelen op het gebied van gezondheid en het welzijn van onze inwoners. We gaan Samen Actief Naar Gezond. De incidentele middelen en reguliere budgetten helpen daarbij.

De doelen en projecten in dit programma zijn ambitieus, vereisen lef, maar staan volledig in dienst van een verbeterde en intensieve verbinding tussen de eerdergenoemde beleid- en werkvelden. Waardoor we beter in staat zijn om onze kwetsbare inwoners efficiënt en vroegtijdig te ondersteunen. 

301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs

302.1 Doel: Uitvoeren activiteiten en doorontwikkeling uitvoeringsagenda wonen met welzijn en zorg

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 302.1 Doel: Uitvoeren activiteiten en doorontwikkeling uitvoeringsagenda wonen met welzijn en zorg - SMART-doelstelling

303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak

305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede

306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)

SMART-doelstelling

Terug naar navigatie - 306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities) - SMART-doelstelling

Onderwerp beleidsdocumenten van Programma 3

Terug naar navigatie - Onderwerp beleidsdocumenten van Programma 3 - beleidsdocumenten
Onderwerp beleidsdocumenten Algemene beleidsdocumenten 
Uitvoeringsplan Participatiewet (2014)
Uitvoeringsplan WMO (2014)
Fan Wearde, mantelzorgbeleid (2016)
Uitvoeringsplan Jeugdwet (2014)
Lokaal actieplan Huiselijk geweld en kindermishandeling 
Beleidsplan Handhaving Sociaal Domein 2019-2022 
Onderwerp beleidsdocumenten 301 Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs
Gezondheidsbeleid 2021-2025
Beleidskader sociaal domein 2023
Ontwerp Preventie- en handhavingsplan Alcohol
Actieplan zorg en onderwijs 2021-2024
De Fryske Regiovisie Jeugdhulp 2023-2026
Onderwerp beleidsdocumenten 302 Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod 
Regionale woon/zorg visie 
Uitvoeringsprogramma Regionale woon/zorgvisie (in concept voor 2025)
Onderwerp beleidsdocumenten 303 Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak
Strategisch beleidskader Welzijn
Onderwerp beleidsdocumenten 304 Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)
Projectplan startwerkplaats (in concept voor 2025)
Onderwerp beleidsdocumenten 305 Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede 
Actieplan Integraal en Kindgericht armoede- en schuldenbeleid 2022-2026 
Onderwerp beleidsdocumenten 306Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)
Actieplan jongerenloket (in concept voor 2023)

Verbonden partijen van Programma 3

Terug naar navigatie - Verbonden partijen van Programma 3 - Verbonden partijen
Verbonden Partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Dokwurk (voor 01-08-2021 Leer- werkbedrijf Noardeast-Fryslân) Uitvoering geven aan de Participatiewet.
Veiligheidsregio Fryslân Gezondheidsdienst van de Friese gemeenten ter bevordering van de gezondheidssituatie en leefstijl van inwoners.
Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018 Het doel is de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van de wettelijke taken op deze terreinen doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren. Vanuit SDF participeren wij ook in ‘Foar Fryske Bern’.
Bedrijfsvoeringsorganisatie Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân hebben besloten om samen te werken op het gebied van het regionale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer in de regio Noordoost Fryslân. Dit om de leefbaarheid te vergroten.

Uniforme beleidsindicatoren Programma 3

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren Programma 3 - Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente
Noardeast-
Fryslân
Nederland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2024 7,80 6,70
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2024 23,00 28,00
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2024 1,50 2,30
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2023 660,90 836,60
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen 2023 1,00 1,00
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2023 4,00 6,00
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 2024 72,50 73,20
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2023 2,00 2,00
Personen met een bijstandsuitkering Personen met een bijstandsuitkering 2024 301,40 343,60
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2024 209,90 203,10
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 12,50 13,70
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2024 1,40 1,00
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2024 0,30 0,40
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2024 770,00 720,00

 

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren Programma 3 - Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren:

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Absoluut verzuim Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. Ingrado
Relatief verzuim Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. LISA
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 
De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".
Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Banen Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Jongeren met een delict voor de rechter Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. CBS
Kinderen in uitkeringsgezin Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Netto arbeidsparticipatie Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. CBS
Werkloze jongeren Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Personen met een bijstandsuitkering Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. CBS
Lopende re-integratievoorzieningen Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar.  CBS
Jongeren met jeugdhulp Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. CBS
Jongeren met jeugdbescherming Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. CBS
Jongeren met jeugdreclassering Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. CBS
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. GMSD

Overzicht baten en lasten 2026 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Bezuinigingen Programma 3

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2026 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen - Bezuinigingen Programma 3

Bedragen € (x 1.000) 

Nr. Naam bezuiniging Incidenteel/Structureel            Totaal budget  Bezuiniging % van budget
3.01 Herbeoordeling jeugdzorgtrajecten die niet bewezen effectief zijn Structureel 20.648 400 2%
3.02 Verlaging gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort Dokwurk Structureel 11.131 350 3%
3.03 Inzet consulent  3e en directe verwijzers inzake jeugdzorg (netto besparing / incl. org-kosten) Structureel 20.648 300 1%
3.04a Schrappen budget huisvesting extra statushouders.   Structureel 1.100 1.100 100%
3.04b Herbestemming budget voor wettelijke taakstelling inzake huisvesting statushouders Structureel - -350 -
  Saldo van 3.04   1.100 750 68%
3.05 Besparing leerlingenvervoer Structureel 1.192 206 17%
3.06 20 duurste Wmo casussen screenen en migreren naar de Wlz Structureel 5.808 200 3%
3.07 Schrappen van taken Wurkstart Structureel 184 184 100%
3.08 Reispas voor Statushouders versoberen (Trajectkaart invoeren) Structureel 300 140 47%
3.09 Vermogenstoets bij aanvraag bijzondere bijstand invoeren / beleidswijziging. Structureel 959 100 10%
3.10 Cliëntenbestand huishoudelijke hulp - WMO  doorlichten Structureel 5.529 100 2%
3.11 Langdurige dagbesteding en begeleidingsindicaties beperkten tot een stabiel minimum - WMO. Structureel 5.808 100 2%
3.12 Opheffen functie opleidingsfunctionaris GT Structureel 60 40 67%