Programma 3- Soarch en Wolwêzen

Waar gaat programma 3 'Soarch en Wolwêzen' over?

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In programma 3 voeren we in beginsel alle wettelijke taken uit rondom werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg voor jeugd op basis van de WMO 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. 

Echter in de wereld om ons heen rijgen de ontwikkelingen en uitdagingen zich voortdurend aaneen. Zowel landelijk als ook binnen de eigen gemeente. Dus er is meer nodig dan alleen het verrichten van onze wettelijke taken. Naast de maatschappelijke ontwikkelingen, zien we ook dat de behoefte van onze inwoners als het gaat om ondersteuning, aan verandering onderhevig is. 

En dus is het nodig dat we volop inzetten op een verbeterde verbinding tussen de beleid- en werkvelden. Denk aan Zorg en Onderwijs, Zorg en Welzijn, Wonen- Zorg en Welzijn, Gezondheid, Sport en Bewegen. Belangrijk bij die koppelingen en het integraal werken is dat we de beweging van ‘achter naar voren maken’, dus meer inzetten op preventie, efficiënter en sneller inspelen op de zorgvraag van (jeugdige) inwoners. Dit doen we natuurlijk samen met onze maatschappelijke partners. 

Deze ambities willen we zoveel mogelijk realiseren met de bestaande zorgbudgetten, omdat dit een reguliere manier van werken wordt. We zijn gewend om vanuit onze wettelijke taken vooral ‘curatief’ te redeneren, maar die tijd ligt achter ons. Het is nodig om zowel ‘curatief’ als preventief te werken. Dat vereist investeringen, maar ook vooral bestuurlijke- en ambtelijke lef. 

We gaan de komende jaren invulling geven aan landelijk afgesproken doelen op het gebied van gezondheid en het welzijn van onze inwoners. De middelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en onze reguliere budgetten helpen daarbij. 

De doelen en projecten in dit programma zijn ambitieus, vereisen lef, maar staan volledig in dienst van een verbeterde en intensieve verbinding tussen de eerdergenoemde beleid- en werkvelden. Waardoor we beter in staat zijn om onze kwetsbare inwoners efficiënt en vroegtijdig te ondersteunen. 

301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs

302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod

303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak

304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)

305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede

306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)

Onderwerp beleidsdocumenten van Programma 3

Verbonden partijen van Programma 3

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Verbonden Partij Bijdrage aan beleidsdoelstellingen
Dokwurk Uitvoering geven aan de Participatiewet.
Veiligheidsregio Fryslân onderdeel GGD Fryslân Gezondheidsdienst van de Friese gemeenten ter bevordering van de gezondheidssituatie en leefstijl van inwoners.
Sociaal Domein Fryslân Het doel is de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie en de inkoop ten behoeve van de wettelijke taken op deze terreinen doelmatig en kwalitatief hoogwaardig te organiseren. Vanuit SDF participeren wij ook in ‘Foar Fryske Bern’.
Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân hebben besloten om samen te werken op het gebied van het regionale doelgroepenvervoer en openbaar vervoer in de regio Noordoost Fryslân. Dit om de leefbaarheid te vergroten.

Uniforme beleidsindicatoren Programma 3

Terug naar navigatie - Uniforme beleidsindicatoren
Uniforme beleidsindicatoren Eenheid Periode Gemeente
Noardeast-
Fryslân
Nederland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 5,30 6,30
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen 2023 35,86 27,20
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2023 2,00 2,40
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar 2022 637,50 825,40
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen 2022 1,00 1,00
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar 2022 4,00 6,00
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 2023 72,50 73,10
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen 2022 2,00 1,00
Personen met een bijstandsuitkering Personen met een bijstandsuitkering 2023 291,50 344,80
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar 2023 223,60 191,50
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 2023 12,40 13,50
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar 2023 1,50 1,10
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar 2023 0,30 0,30
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners 2023 760,00 700,00

 

Terug naar navigatie - Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren

Leeswijzer uniforme beleidsindicatoren:

Uniforme beleidsindicatoren Toelichting Bron
Absoluut verzuim Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. Ingrado
Relatief verzuim Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. LISA
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie(vsv-ers)  Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 
De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".
Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Banen Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Jongeren met een delict voor de rechter Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. CBS
Kinderen in uitkeringsgezin Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Netto arbeidsparticipatie Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. CBS
Werkloze jongeren Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie.  Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Personen met een bijstandsuitkering Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. CBS
Lopende re-integratievoorzieningen Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar.  CBS
Jongeren met jeugdhulp Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. CBS
Jongeren met jeugdbescherming Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. CBS
Jongeren met jeugdreclassering Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. CBS
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. GMSD

Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2025
Baten
PRG03 03 Soarch en Wolwêzen
PRD301 301 WMO (maatschappelijke participatie) 2.663
PRD302 302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) 127
PRD303 303 Inkomensondersteuning 17.173
PRD304 304 Participatie 2.371
PRD305 305 Jeugdwet 8
PRD306 306 Gezondheid 208
PRD307 307 Welzijnswerk 169
PRD308 308 Onderwijs (kinderopvang / vve) 734
Totaal 03 Soarch en Wolwêzen 23.453
Lasten
PRG03 03 Soarch en Wolwêzen
PRD301 301 WMO (maatschappelijke participatie) -18.365
PRD302 302 Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) -494
PRD303 303 Inkomensondersteuning -21.841
PRD304 304 Participatie -15.328
PRD305 305 Jeugdwet -19.169
PRD306 306 Gezondheid -2.592
PRD307 307 Welzijnswerk -1.241
PRD308 308 Onderwijs (kinderopvang / vve) -2.606
Totaal 03 Soarch en Wolwêzen -81.636