404.1-2D: Realisatie (fase 3) Súd Ie & Wetterfront Dokkum

Omschrijving
Het Programma Súd Ie & Wetterfront Dokkum omvat de vaar- en fietsroute Súd Ie Dokkum-Oostmahorn, inclusief ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten.
1. Fietspad Súd Ie.
2. Voltooiing van de Dm-vaarroute Súd Ie tussen Dokkum en De Skâns (Oostmahorn) aan het Lauwersmeer met de verhoogde Saatsenbrêge en 2,40 meter doorvaarthoogte.
3. De Aalsumerpoortbrug. Onderdeel van het Programma Súd Ie is ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten via een verhoogde Aalsumerpoortbrug op de route Súd Ie.
4. Vismonitoring, waterstekjes, boomgaardeilandje, etc.
Inhoud (voortgang)
A. Het fietspad Súd Ie is naast de vaarroute Súd Ie een essentiële schakel binnen het totale integrale investeringsprogramma Súd Ie. Op basis van eerdere besluiten van de gemeenteraad over het bestemmingsplan en de grondverwerving komen we steeds dichterbij de daadwerkelijke aanleg van het fietspad Súd Ie. Op onderdelen wordt er al iets zichtbaar van de verbindende fietsroute, zoals bij de Saatsenbrêge. Hier is als onderdeel van die brug een fietsonderdoorgang en een gescheiden fietsstrook gemaakt voor een optimale verkeerveiligheid.
B. De Saatsenbrêge is voltooid.
C. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten vanaf de Súd Ie
Voor de Aalsumerpoortbrug wordt ingezet op een hoog architectuurniveau met historisch karakter. De brug moet aansluiten bij Dokkum als vestingstad. De gedachte achter de eerder door de raad vastgestelde Binnenstadsvisie Dokkum om de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad op te willen waarderen van een cijfer 7 naar een cijfer 9 sluit hier ook op aan.
Inhoud (behorende bij boekwerk)
2e Tussentijdse rapportage 2024Planning (Voortgang)
In overleg met het Waddenfonds wordt deze organisatie gevraagd de uitvoeringsplanning te gaan verlengen in verband met de volgende ontwikkelingen van deelprojecten (op hoofdlijnen):
a. Realisatie Fietspad Súd Ie
Er loopt nog een beroep tegen het eerder door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan voor het fietspad Súd Ie bij de Raad van State. Daardoor schuift de realisatie door naar 2025.
b. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten vanaf de Súd Ie
De aanbesteding en verdere engineering van een verhoogde Aalsumerpoortbrug schuift voor een belangrijk deel door naar 2025.
c. Saatsenbrêge
De verhoogde Saatsenbrêge maakt het gebruik van de Súd Ie als Dm-vaarroute sinds juni 2024 mogelijk.
4. Vismonitoring, waterstekjes en boomgaardeilandje
Met Van Hall Larenstein zijn er gesprekken het Waddenfonds om de vismonitoring langer door te laten lopen. De uitvoering van de realisatie van waterstekjes wordt in de komend maanden voorbereid.
Planning (behorende bij boekwerk)
2e Tussentijdse rapportage 2024Financiën (voortgang)
Ontsluiting noordelijke stadsgrachten via de Aalsumerpoortbrug
Binnen het Programma Súd Ie zit geen financiële ruimte om een nieuwe hoger architectuurniveau brugontwerp en daarmee duurdere brug mogelijk te maken. Het feit dat de gemeente tot op heden een bescheiden financieringsaandeel heeft bij deze bruginvestering is hierbij een aanvullende factor van betekenis.
Op 2 juli 2024 heeft het college de koers uitgezet om mee te nemen in deze tweede tussenrapportage:
a. Het benodigde aanvullend gemeentelijk investeringskrediet van € 500.000,- (excl. BTW) om een hoger architectuurniveau mogelijk te maken. Dit benodigd krediet is inclusief € 15.500,- (excl. BTW) aan gemaakte externe kosten van de afgelopen bestuurlijke verkenningsperiode en exclusief het aanvullend financieel risico van een nieuw brugontwerp.
b. € 20.000,- (excl. BTW) aan eenmalige middelen voor extern onderzoek naar het draagvermogen van de bestaande brug.
Bij deze tweede turap vindt een wijziging van financiële administratie plaats als gevolg van deze aanvullende gemeentelijke kredietinvestering. De brugrealisatie van dit lopende uitvoeringsproject verschuift door deze aanvullende inzet voor een belangrijk deel door naar 2025. Dit aanvullende gemeentelijke krediet van € 500.000,- leidt tot een extra kapitaallasten voor de gemeente. Die aanvullende kapitaallasten zijn onderdeel van deze tweede tussenrapportage en de daarmee samenhangende wijziging van de financiële meerjaren-administratie. Hiernaast is ook het bovengenoemde bedrag van € 20.000,- aan eenmalige middelen bij deze tussenrapportage beschikbaar te stellen.
Op bruggen is er een afschrijvingstermijn van 25 jaar, zie onderstaande tabel.
jaar (25 jaar) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Te activeren investeringsuitgaven | 500.000 | ||||
Afschrijving | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Activa voor afschrijving | 500.000 | 480.000 | 460.000 | 440.000 | |
Activa na afschrijving | 480.000 | 460.000 | 440.000 | 420.000 | |
Rentelasten over activa | 5.200 | 5.200 | 5.200 | 5.200 | |
Raming lasten | |||||
Totaal kapitaallasten (afschr. + rente) | 27.500 | 27.200 | 26.900 | 26.600 |
Financiën (in tabelvorm)
Omschrijving | € (x1.000) |
Oorspronkelijke optelsom van fase 1, fase 2 en fase 3 Súd Ie | 35.200 |
Hogere architectuurniveau brugontwerp | 500 |
Actueel budget | 35.700 |
Af: uitgaven | 27.000 |
Af: verplichtingen | 8.700 |
Saldo | 0 |
Toelichting: In de risico's van het project speelt een subsidierisico en verder een risico op oplopende kosten mede door vertraging van deelprojecten. Voor het project is in 2024 € 2,24 miljoen aan krediet nodig. Voor 2025 is een krediet van € 6,5 miljoen nodig. Deze beschikbaar te stellen kredieten leiden niet tot extra kapitaallasten, omdat deze al zijn opgenomen in de meerjarenbegroting op basis van oorspronkelijke kredietbesluiten over alle fasen van het Investeringsprogramma Súd Ie. Het gemeentelijke aandeel bedraagt € 0,5 miljoen in 2024 en € 0,9 miljoen in 2025.