Omschrijving

Als wens uit de mienskip en als poort naar het slenkengebied boven Dokkum  is de eerste stap het bevaarbaar maken van de Noorderverlaat met twee bruggen.  Binnen 1DYK kan het bevaarbaar maken van de rest van het opvaartstelsel worden ingebracht. Te beginnen met de route naar Ternaard en Wierum in te brengen voor het IIP waarbij thema's als biodiversiteit, zoetwaterbeschikbaarheid, vismigratie en klimaatadaptatie worden meegenomen.

Inhoud (voortgang)

G

Voor de Noorderverlaat met de twee bruggen zijn diverse onderzoeken gedaan, ook naar externe financiering. Als financieel de via een motie gevraagde bijdrage toegekend wordt kan in 2025 gewerkt worden aan uitvoering. Het waterschap is van plan de Easlumerfeart te baggeren voor de waterafvoer in 2025. Er wordt onderzocht of het mogelijk is met een bijdrage van de gemeente naar vaardiepte te baggeren.

Inhoud (behorende bij boekwerk)

2e Tussentijdse rapportage 2024

Planning (Voortgang)

G

Als de gevaagde bijdrage via de motie en de bijdrage uit de IKW aanvraag van Landschapsbeheer  Friesland worden toegekend kan het project worden overgedragen voor uitvoering in 2025. Na het besluit van IKW wordt verdere besluitvorming door college en raad voorbereid.

Planning (behorende bij boekwerk)

2e Tussentijdse rapportage 2024

Financiën (voortgang)

G

Voor de Noorderverlaat met de twee bruggen zijn diverse onderzoeken gedaan, ook naar externe financiering. Het beschikbare restauratie budget (€ 116.000) en het bedrag via de motie (€ 650.000) kan als cofinanciering voor de IKW aanvraag (€ 350.000) resulteren in voldoende geld voor uitvoering en beheer en onderhoud voor 25 jaar. De totale kosten zijn in 2023 geraamd op ongeveer € 1 miljoen (exclusief baggeropgave).

Financiën (behorende bij boekwerk)

2e Tussentijdse rapportage 2024