301.1-1A: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs
Omschrijving
Doel van dit 3-jarige project is om duurzaam doorverwijzingen van jeugdigen met een zorgvraag naar gebiedsteams en directe verwijzers sterk te reduceren. En daarmee navenant de kosten van Jeugdzorg
Subdoel is om de effectiviteit, snelheid en kwaliteit van de oplossing op de zorgvraag te verhogen. De werkwijze hierin is om preventief de zorgvraag van de jeugdige aan – en op te pakken op de werkvloer van de scholen evt. samen met aanbieders en ouders. En bij voorkeur ter plaatse een oplossing te bieden. Normalisering staat centraal in het actieplan. Scholen dienen plannen/pilots in, die beoordeeld worden voor financiering vanuit het Jeugdzorgbudget.
Inhoud (voortgang)
In Q1 zijn er nieuwe projecten gestart op: De Tijstream + Stichting Kinderopvang Friesland (SKF), Holwerd; Nynke van Hichtum + SKF, Dokkum; Piter Jelles, Dokkum; Lauwers College, Kollum.
Een belangrijke rol is weggelegd voor de schoolmaatschappelijk werkers (hierna smw-ers). Zij zijn laagdrempelig te benaderen en hebben kennis en kunde. Er zijn momenteel smw-ers vanuit het gebiedsteam werkzaam op: Bernewird, Bornwird; De Hoeksteen, Dokkum; Prins Bernhardschool, Kollum; De Wrâldwizer, Oosternijkerk; 't Oegh, Munnekezijl; De Burgerschool, Dokkum; Prof. Casimirschool, Kollum; De Tijstream, Holwerd; Nynke van Hichtum, Dokkum ; Dockinga college, Dokkum en Lauwerscollege, Kollum.
Er worden periodiek 'Druk & Dwars' trainingen gegeven, gecombineerd met leerkrachten en pedagogisch medewerkers.
De regiegroep Zorg & Onderwijs gaat actief langs alle scholen in de gemeente om bekendheid te genereren bij directies. Ook bovenschools zijn er regelmatig gesprekken. Daarnaast zijn en worden er bijeenkomsten georganiseerd voor kwaliteitsondersteuners en smw-ers.
Het is doorlopend een uitdaging om lopende jeugdzorgtrajecten op kind-niveau te koppelen aan de leerlingen op bovenstaande scholen. Zowel AVG-technisch als op inhoud. Dit is en blijft een speerpunt voor 2024.
Met ingang van 2024 is de projectleiding overgegaan naar de interne organisatie.
Op 6-4-24 heeft er een groot symposium plaatsgevonden in theater Sense, met zo'n 170 deelnemers. Naast centrale sprekers werden er vijf projecten gepresenteerd door de scholen zelf en zijn er verdiepende workshops gehouden.
Samen met Arlanta wordt eraan gewerkt om op ál hun scholen een smw-er te plaatsen. Daarnaast wordt er verbinding gezocht met het nieuwe "Samenwerkingsplatform Welzijn" in het kader van integraal werken, maar ook het project OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving).
Planning (Voortgang)
Activiteiten voor het resterende deel van 2024:
- Lopende jeugdzorgtrajecten afbouwen van jeugdigen op die scholen die financiering krijgen in kader van project "Zorg & Onderwijs";
- Samenwerking andere projecten (o.a. OKO) verder vorm geven;
- Projectorganisatie (zowel op inhoud als financiën) doorontwikkelen;
- Nog niet deelnemende scholen aansluiten op het project;
- Alle scholen van Arlanta bemensen met smw-ers in het schooljaar 24-25;
- Inzichtelijk maken van het besparingspotentieel door meer in te zetten op het project "Zorg & Onderwijs".
Financiën (voortgang)
Doel van het traject is het verplaatsen van jeugdzorg buiten de school naar zorg binnen de school. Inmiddels wordt 1,2 miljoen uit het reguliere jeugdzorgbudget op deze wijze beschikbaar gesteld aan de scholen die deelnemen aan het project. De inzet van smw-ers wordt deels bekostigd uit ditzelfde budget, deels uit de reguliere formatie van het gebiedsteam.