501.1-3A: Om de woningbouw op de Prinslocatie los te kunnen trekken en ook voor de woningbouw van fase 2 Houtkolk in Dokkum is de aanleg van een verkeersplein in de Rondweg-West een vereiste.

De gebiedsontwikkeling van de Prinslocatie betreft de transformatie van een oud bedrijventerrein naar een woningbouwlocatie gekoppeld aan de aanleg van een voorrangsplein in de Rondweg-West en de aanleg van een nieuwe oeverconstructie langs de Dokkumer Ie. Ook voor de transformatie van het gebied Houtkolk fase 2 naar woningbouw is de realisatie van een nieuw voorrangsplein een vereiste.
Inhoud (voortgang)
Inhoud (toelichting)
Het ruimtelijk hoofdlijnenplan van ontwikkelaar RV&O voor de Prinslocatie in Dokkum omvat de nieuwbouw van 427 woningen. Voor de gebiedsontwikkeling van deze locatie naar woningbouw is in 2023 een rijkssubsidiebijdrage Woningbouwimpuls (WBI) toegekend door het rijk. Die subsidie is bedoeld voor publieke investeringen in de openbare ruimte. Deze specifieke WBI bijdrage van het rijk staat in relatie tot de tijdige realisatie van woningbouw op de Prinslocatie. Deze rijkssubsidie is daarbij ook verbonden met de realisatie van een in het woningbouwprogramma van de Prinslocatie te bedienen lagere woningmarktsegmenten.
De ontwikkelaar is de initiatiefnemer en verantwoordelijk voor het tijdig lostrekken van de gebiedsontwikkeling(-en) en de gemeente heeft in hoofdzaak een faciliterende rol.
Bij deze gebiedsontwikkeling staat de gemeente voor de vereiste aanleg van een nieuw voorrangsplein in de Rondweg-West . Die publieke investering maakt de gemeente mede mogelijk door bijdragen van verschillende ontwikkelaars van woningbouw op de Prinslocatie en de Houtkolk fase 2.
Ook staat de gemeente voor de publieke aanleg van de oeverconstructie langs de Dokkumer Ee. Voor deze beide publieke investeringen zal het dekkingsplan worden opgebouwd uit de bovengenoemde bijdragen van ontwikkelaars, de WBI-middelen en de vereiste gemeentelijke (co-)financiering.
Planning (Voortgang)
Planning (toelichting)
De WBI-subsidie van het rijk stuurt op een opstart van de woningbouw medio 2026. Echter een start woningbouw medio 2026 raakt in de planning van ontwikkelaar RV&O buiten bereik. Na een later dit jaar op te starten procedure van het Omgevingsplan zal het terrein vervolgens (gefaseerd) bouwrijp moeten worden gemaakt door de ontwikkelaar. De komende tijd vindt hierover vanuit de gemeente afstemming met het rijk plaats. Bij een eventueel wat latere start van de woningbouw zal ook de aanleg van het voorrangsplein in de planning mogelijk opschuiven. In de tweede tussenrapportage zal de planning nader uitgelijnd kunnen worden.
De komende maanden wordt ook het Omgevingsplan nader voorbereid door de ontwikkelaar in afstemming met de gemeente. Ook zal de komende tijd een anterieure overeenkomst worden afgesloten.
Financiën (voortgang)
Financiën (toelichting)
Bij de tweede tussenrapportage zal in samenhang met de planning van de nieuwbouw van de woningbouw bijstelling volgen van de bestaande financiële planning (op hoofdlijnen):
2026 verkeersplein. Deze opgave schuift daarbij mogelijk door naar 2027/2028.
2027 nieuwe openbare oeverconstructie langs de Dokkumer Ee bij de Prinslocatie
Bovenop een bedrag van 3 miljoen euro, excl. BTW aan indicatieve investeringskosten komen o.a. nog de prijsindexeringskosten.
A. Dekkingsaandeel vanuit publieke middelen:
1) Het gemeentelijk investeringsaandeel van de bovengenoemde investeringen in de openbare ruimte bedraagt € 1.171.800,-. Voor deze kredietverplichting is in de meerjarenbegroting 2025 dekking geregeld voor de hieruit voortvloeiende kapitaalslasten.
2) WBI middelen als rijksbijdrage i.r.t. woningbouw op de Prinslocatie
De gemeente heeft uit de Woningbouwimpuls (WBI) een rijkssubsidiebijdrage van € 834.200,- als voorschot ontvangen onder de voorwaarde van eenzelfde cofinanciering door de gemeente. Van deze dekkingsmiddelen is het overgrote deel (plus hetzelfde bedrag aan gemeentelijke cofinanciering) vereist voor de oeverconstructie langs de Dokkumer Ee en het overige deel voor de realisatie van de voorrangsplein in de Rondweg-West.
B) Benodigde dekking vanuit de woningbouw van de Prinslocatie
De Initiatiefnemer voor de herontwikkeling van de Prinslocatie en daarnaast ook de ontwikkelaar van Houtkolk fase 2 dienen bij te dragen in de investering van het voorrangsplein. De vereiste dekkingsbijdrage vanuit de ontwikkelaar van de Prinslocatie en afzonderlijk ook de ontwikkelaar voor de Houtkolk fase 2 aan de gemeente voor de investering in het voorrangsplein zal worden afgesproken in de kostenverhaalsovereenkomst(-en).
In verband met bij deze en andere gebiedsontwikkelingen toenemende verkeerscongestie op de bestaande Rondweg-West ontstaat er steeds meer urgentie om de nieuwe Westelijke Rondweg binnen bereik te brengen. In het verlengde hiervan worden eventuele financiële meevallers bij deze publieke investering(-en) niet in mindering gebracht op de bijdragen van ontwikkelaars, maar die komen in dat geval voor dat deel (als bijdrage) beschikbaar voor de nieuwe westelijke rondweg.