Programma 3- Soarch en Wolwêzen

301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs

302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod

303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak

304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)

305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede

306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)

Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2025 Begroting na wijzigingen 2025 Wijzigingen 1e rapportage 2025 Begroting na 1e rapportage 2025
Baten 23.453 23.328 4.890 28.218
Lasten -81.636 -83.708 -10.270 -93.978
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -58.183 -60.380 -5.380 -65.760
Onttrekkingen 293 1.340 175 1.515

Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en Wolwêzen

Omschrijving

Bedragen x € 1.000 Afwijkingen 1e rapportage Incidenteel (I) Structureel (S)
BATEN    
WMO    
Op aangeven van het Rijk was in de begroting 2025, en de meerjarenbegroting voor 2026, al rekening gehouden met het -opnieuw- invoeren van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de WMO. Recent is door het Rijk aangegeven dat de invoering is uitgesteld naar 2027.  -500 I

Via centrumgemeente Leeuwarden (SDF) ontvangen de Friese gemeenten de laatste jaren een bijdrage voor Beschermd Wonen (BW). Deze vergoeding ontstaat doordat in Friesland minder cliënten BW zijn dan het Rijk begroot.  De afgelopen jaren ontvingen we jaarlijks ongeveer € 1,2 miljoen.  Sinds 2024 is sprake van een toename van het aantal cliënten BW van 9 % (hogere instroom). De uitstroom naar de Wet Langdurige Zorg (Wlz) neemt af vanwege aangescherpte toelatingseisen.  Hierdoor verblijven meer cliënten in BW, en ontvangen we per saldo een lagere vergoeding  dan verwacht. 

-400 S
Verschillen kleiner dan € 100.000 7 I
Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam)    
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Inkomensondersteuning    

Op 24 april 2025 hebben we u via een brief laten weten dat we verwachten dat we € 2,1 miljoen meer gaan uitgeven dan gepland voor de BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening aan Gemeenten). Dit komt doordat we denken dat de kosten € 2,8 miljoen hoger worden, terwijl we maar € 0,7 miljoen extra inkomsten verwachten. Het verschil is dus € 2,1 miljoen negatief.
 
We krijgen waarschijnlijk meer geld van het Rijk via de SPUK-regeling (Specifieke Uitkering voor de BUIG) dan we eerst dachten. Deze aanpassing is gebaseerd op een voorlopige berekening voor 2025. In september horen we pas zeker hoeveel geld we echt krijgen. Daarom weten we nu nog niet of we echt op meer geld kunnen rekenen. In de tweede rapportage komen we hierop terug. In die rapportage bespreken we ook de financiële onzekerheid die dit met zich meebrengt.

568 S
Verschillen kleiner dan € 100.000 53 I
Participatie    
Op basis van de bijgestelde rijksregeling opvang ontheemde Oekraïners verwachten we een rijksbijdrage in 2025. Hier staan de kosten van de opvang zelf en personele lasten tegenover. Zie ook lasten.  4.176 I
Voor het verstrekken van leefgeld aan ontheemde Oekraïners verwachten we een rijksbijdrage. Hier staan de kosten van verstrekt leefgeld tegenover. (Zie ook bij lasten). 275 I
Via de meicirculaire 2025 komt meer geld beschikbaar ten behoeve van het Participatie- en reintegratie-budget. 541 I
Via de meicirculaire 2025 komt meer geld beschikbaar ten behoeve van het Programma Sociale Impuls. De uitvoering van dit programma komt bij Dokwurk. 154 I
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Jeugdwet    
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Gezondheid    
Verschillen kleiner dan € 100.000 9 I
Welzijnswerk    
Verschillen kleiner dan € 100.000 7 I
Onderwijs (kinderopvang / vve)    
Verschillen kleiner dan € 100.000    
TOTAAL BATEN 4.890  
     
LASTEN    
WMO    
In de begroting 2025 is gerekend met het prijspeil tot 1 januari 2025. Eind 2024 is een voorlopige loon- en prijsontwikkeling bekend gemaakt van 3,94 % voor 2025. Vanwege een AMvB zijn wij als gemeente verplicht een reëel tarief te vergoeden voor verleende zorg.  -628 S
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam)    
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Programma Digitale dienstverlening Sociaal Domein toe te kennen aan dit project.  Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. -150 I
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Inkomensondersteuning    

Op 24 april 2025 hebben we u via een brief laten weten dat we verwachten dat we € 2,1 miljoen tekortkomen op de BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening aan Gemeenten). Dit komt doordat we denken dat de kosten € 2,8 miljoen hoger worden, terwijl we maar € 700.000 extra inkomsten verwachten. Het verschil is dus € 2,1 miljoen negatief.
 
De belangrijkste reden voor dit tekort is dat er meer mensen in de bijstand zijn gekomen. Dit is in de 2e rapportage van 2024 gerapporteerd als incidenteel nadeel, waar dit structureel had moeten zijn. 
Daarnaast krijgt de gemeente hiervoor niet genoeg geld van het Rijk. De bijdrage van het Rijk wordt bepaald op basis van landelijke cijfers. Maar in onze gemeente wijken we daarvan af: we hebben meer mensen in de bijstand dan gemiddeld.
 
Een andere reden is dat het Rijk vanaf 2023 verwachtte dat er minder statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) in de bijstand zouden komen. Maar in onze gemeente zien we juist het tegenovergestelde: er komen meer statushouders in de bijstand. Daardoor stijgen onze kosten, terwijl de inkomsten achterblijven.
 
Financiële onzekerheid: 
De huidige bijstelling past bij wat het Rijk verwacht. Toch zien wij ontwikkelingen die mogelijk zorgen voor een nog groter tekort. We weten nu nog niet precies wat dat betekent voor onze begroting. In september horen we van het Rijk hoeveel geld we echt krijgen. Dan kan er nog een aanpassing komen, mogelijk opnieuw een tekort van ongeveer de helft van het bedrag dat we nu al verwachten.

-2.800 S
Verschillen kleiner dan € 100.000 -35 S
Participatie    
Ook in 2025 worden kosten gemaakt ten behoeve van de opvang en personele inzet voor Oekraïners. Tegenover de kosten staat een vergoeding van het Rijk via de SPUK ROOO. Zie ook de baten. -4.176 I
Aan ontheemde Oekraïners wordt onder bepaalde voorwaarden leefgeld verstrekt. Hiervoor ontvangen we een bijdrage van het Rijk (zie ook baten). -275 I
Dokwurk heeft via een begrotingswijziging op hun begroting 2025 aangegeven dat de gemeentelijke bijdrage in het tekort eenmalig kan worden bijgesteld. Daarnaast was een budget voor bijzondere doelgroepen/Beschut Werk al op een andere plek in de begroting opgenomen. 688 I
Het budget ten behoeve van Participatie en Re-integratie wordt verhoogd. De werkzaamheden worden vooral door Dokwurk gedaan. De verhoging ontstaat vanuit een verhoging van de rijksbijdrage (zie ook baten).  -541 I
Via een extra rijksbijdrage ontstaat de verplichting om extra inzet te plegen op het gebied van participatie en arbeidstoeleiding. De raad is daar via een raadsvoorstel van 12 juni over Dokwurk over geïnformeerd.  De middelen kunnen worden ingezet ten behoeve van de uitvoering van aanvullende taken door Dokwurk. -154 I
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Jeugdwet    
In de begroting 2025 is gerekend met het prijspeil tot 1 januari 2025. Onze gemeente doet de inkoop van Jeugdzorg gezamenlijk met de andere Friese gemeenten via Sociaal Domein Friesland (SDF). SDF heeft eind 2024 bekend gemaakt dat zij voor 2025 een indexatie voor loon- en prijsontwikkelingen toepast van 5,43 % op het merendeel van de tarieven voor jeugdzorg. Door gemiddeld genomen een toenemende complexiteit van zorg per cliënt nemen de kosten ook toe.  -2.157 S
Verschillen kleiner dan € 100.000    
Gezondheid    
Verschillen kleiner dan € 100.000 -9 I
Welzijnswerk    
Verschillen kleiner dan € 100.000 -7 I
Onderwijs (kinderopvang / vve)    
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Applicatie voor Leerlingenvervoer toe te kennen aan dit project.  Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. -25 I
Verschillen kleiner dan € 100.000 -1 S
TOTAAL LASTEN -10.270  
     
Onttrekkingen aan reserves    
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Programma Digitale dienstverlening Sociaal Domein toe te kennen aan dit project.  Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. 150 I
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Applicatie voor Leerlingenvervoer toe te kennen aan dit project.  Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. 25 I
Totaal Onttrekkingen aan reserves 175  
     
Stortingen in reserves    
     
Totaal Stortingen in reserves    
     
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN -5.205