Programma 3- Soarch en Wolwêzen
301.1 Doel: Verbeteren integrale samenwerking Zorg en Onderwijs
302.1 Doel: Stimuleren van een gevarieerd Wonen en Zorg aanbod
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - SMART-doelstelling302.1-1: Het realiseren van een meer integrale aanpak tussen wonen, welzijn en zorg.
Activiteit
303.1 Doel: Bevorderen van Gezondheid en Welzijn middels een gemeenschapsaanpak
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - SMART-doelstelling303.1-1: De sociale basis van de Mienskip versterken
Activiteit
304.1 Doel: Bevorderen Talentontwikkeling en het opzetten en faciliteren van netwerken (Onderwijs, Ondernemers, Overheid)
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - SMART-doelstelling304.1-1: Verbeteren samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
305.1 Doel: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - SMART-doelstelling305.1-1: Bevorderen en door ontwikkelen Aanpak armoede
Activiteit
306.1 Doel: Verbeteren dienstverlening jongeren (in kwetsbare posities)
SMART-doelstelling
Terug naar navigatie - SMART-doelstelling306.1-1: Alle jongeren van 16 tot 30 jaar (dus ook kwetsbare jongeren) worden bediend, begeleid en doorgeleid
Activiteit
Overzicht baten en lasten 2025 van Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenExploitatie | Primaire begroting 2025 | Begroting na wijzigingen 2025 | Wijzigingen 1e rapportage 2025 | Begroting na 1e rapportage 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 23.453 | 23.328 | 4.890 | 28.218 | |
Lasten | -81.636 | -83.708 | -10.270 | -93.978 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -58.183 | -60.380 | -5.380 | -65.760 | |
Onttrekkingen | 293 | 1.340 | 175 | 1.515 | |
Gerealiseerd resultaat | -57.890 | -59.040 | -5.205 | -64.245 |
Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en Wolwêzen
Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen Programma 3: Soarch en WolwêzenOmschrijving
Bedragen x € 1.000 | Afwijkingen 1e rapportage | Incidenteel (I) Structureel (S) |
BATEN | ||
WMO | ||
Op aangeven van het Rijk was in de begroting 2025, en de meerjarenbegroting voor 2026, al rekening gehouden met het -opnieuw- invoeren van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de WMO. Recent is door het Rijk aangegeven dat de invoering is uitgesteld naar 2027. | -500 | I |
Via centrumgemeente Leeuwarden (SDF) ontvangen de Friese gemeenten de laatste jaren een bijdrage voor Beschermd Wonen (BW). Deze vergoeding ontstaat doordat in Friesland minder cliënten BW zijn dan het Rijk begroot. De afgelopen jaren ontvingen we jaarlijks ongeveer € 1,2 miljoen. Sinds 2024 is sprake van een toename van het aantal cliënten BW van 9 % (hogere instroom). De uitstroom naar de Wet Langdurige Zorg (Wlz) neemt af vanwege aangescherpte toelatingseisen. Hierdoor verblijven meer cliënten in BW, en ontvangen we per saldo een lagere vergoeding dan verwacht. |
-400 | S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 7 | I |
Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Inkomensondersteuning | ||
Op 24 april 2025 hebben we u via een brief laten weten dat we verwachten dat we € 2,1 miljoen meer gaan uitgeven dan gepland voor de BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening aan Gemeenten). Dit komt doordat we denken dat de kosten € 2,8 miljoen hoger worden, terwijl we maar € 0,7 miljoen extra inkomsten verwachten. Het verschil is dus € 2,1 miljoen negatief. |
568 | S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 53 | I |
Participatie | ||
Op basis van de bijgestelde rijksregeling opvang ontheemde Oekraïners verwachten we een rijksbijdrage in 2025. Hier staan de kosten van de opvang zelf en personele lasten tegenover. Zie ook lasten. | 4.176 | I |
Voor het verstrekken van leefgeld aan ontheemde Oekraïners verwachten we een rijksbijdrage. Hier staan de kosten van verstrekt leefgeld tegenover. (Zie ook bij lasten). | 275 | I |
Via de meicirculaire 2025 komt meer geld beschikbaar ten behoeve van het Participatie- en reintegratie-budget. | 541 | I |
Via de meicirculaire 2025 komt meer geld beschikbaar ten behoeve van het Programma Sociale Impuls. De uitvoering van dit programma komt bij Dokwurk. | 154 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Jeugdwet | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Gezondheid | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 9 | I |
Welzijnswerk | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | 7 | I |
Onderwijs (kinderopvang / vve) | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
TOTAAL BATEN | 4.890 | |
LASTEN | ||
WMO | ||
In de begroting 2025 is gerekend met het prijspeil tot 1 januari 2025. Eind 2024 is een voorlopige loon- en prijsontwikkeling bekend gemaakt van 3,94 % voor 2025. Vanwege een AMvB zijn wij als gemeente verplicht een reëel tarief te vergoeden voor verleende zorg. | -628 | S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Toegang zorg en ondersteuning (w.o. Gebiedsteam) | ||
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Programma Digitale dienstverlening Sociaal Domein toe te kennen aan dit project. Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. | -150 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Inkomensondersteuning | ||
Op 24 april 2025 hebben we u via een brief laten weten dat we verwachten dat we € 2,1 miljoen tekortkomen op de BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening aan Gemeenten). Dit komt doordat we denken dat de kosten € 2,8 miljoen hoger worden, terwijl we maar € 700.000 extra inkomsten verwachten. Het verschil is dus € 2,1 miljoen negatief. |
-2.800 | S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -35 | S |
Participatie | ||
Ook in 2025 worden kosten gemaakt ten behoeve van de opvang en personele inzet voor Oekraïners. Tegenover de kosten staat een vergoeding van het Rijk via de SPUK ROOO. Zie ook de baten. | -4.176 | I |
Aan ontheemde Oekraïners wordt onder bepaalde voorwaarden leefgeld verstrekt. Hiervoor ontvangen we een bijdrage van het Rijk (zie ook baten). | -275 | I |
Dokwurk heeft via een begrotingswijziging op hun begroting 2025 aangegeven dat de gemeentelijke bijdrage in het tekort eenmalig kan worden bijgesteld. Daarnaast was een budget voor bijzondere doelgroepen/Beschut Werk al op een andere plek in de begroting opgenomen. | 688 | I |
Het budget ten behoeve van Participatie en Re-integratie wordt verhoogd. De werkzaamheden worden vooral door Dokwurk gedaan. De verhoging ontstaat vanuit een verhoging van de rijksbijdrage (zie ook baten). | -541 | I |
Via een extra rijksbijdrage ontstaat de verplichting om extra inzet te plegen op het gebied van participatie en arbeidstoeleiding. De raad is daar via een raadsvoorstel van 12 juni over Dokwurk over geïnformeerd. De middelen kunnen worden ingezet ten behoeve van de uitvoering van aanvullende taken door Dokwurk. | -154 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Jeugdwet | ||
In de begroting 2025 is gerekend met het prijspeil tot 1 januari 2025. Onze gemeente doet de inkoop van Jeugdzorg gezamenlijk met de andere Friese gemeenten via Sociaal Domein Friesland (SDF). SDF heeft eind 2024 bekend gemaakt dat zij voor 2025 een indexatie voor loon- en prijsontwikkelingen toepast van 5,43 % op het merendeel van de tarieven voor jeugdzorg. Door gemiddeld genomen een toenemende complexiteit van zorg per cliënt nemen de kosten ook toe. | -2.157 | S |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | ||
Gezondheid | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -9 | I |
Welzijnswerk | ||
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -7 | I |
Onderwijs (kinderopvang / vve) | ||
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Applicatie voor Leerlingenvervoer toe te kennen aan dit project. Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. | -25 | I |
Verschillen kleiner dan € 100.000 | -1 | S |
TOTAAL LASTEN | -10.270 | |
Onttrekkingen aan reserves | ||
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Programma Digitale dienstverlening Sociaal Domein toe te kennen aan dit project. Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. | 150 | I |
Bij de Kadernota 2024 is besloten de eenmalige kosten voor het Project Applicatie voor Leerlingenvervoer toe te kennen aan dit project. Kosten worden dit jaar gemaakt, de dekking komt uit de Algemene reserve. | 25 | I |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 175 | |
Stortingen in reserves | ||
Totaal Stortingen in reserves | ||
TOTAAL SALDO AFWIJKINGEN | -5.205 |