404.1-2C Realisatie (fase 3) Súd Ie & Wetterfront Dokkum

Binnen het Programma Súd Ie & Wetterfront Dokkum zijn we actief met de volgende deelprojecten:
1. Fietspad Súd Ie.
2. Voltooiing van de Dm-vaarroute Súd Ie tussen Dokkum en De Skâns (Oostmahorn) aan het Lauwersmeer met 2,40 meter doorvaarthoogte.
3. Ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten met de Aalsumerpoortbrug. Onderdeel van het Programma Súd Ie is ontsluiting van de Noordelijke Stadsgrachten via een verhoogde Aalsumerpoortbrug op de route Súd Ie. Daarnaast geldt ook de output van een tweede kleine brug en een aanlegvoorziening.
4. Vismonitoring, waterstekjes, boomgaardeilandje, vermarkten, etc.
Inhoud (voortgang)
Inhoud (toelichting)
A. Het deelproject fietspad Súd Ie betreft de aanleg van 8 kilometer fietsroute tussen Dokkum en Oostmahorn
B. De vaarroute Súd Ie in de provinciale DM-vaarklasse
C. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten
Voor de Aalsumerpoortbrug is in 2024 de keuze gemaakt in te zetten op een hoog architectuurniveau brugontwerp met historisch karakter. De andere beide (kleinere) deelprojecten bestaan uit de upgrading van de kleine houten brug naar De Helling en de realisatie van een openbare aanlegvoorziening.
D. De uitvoering van twee deelprojecten vismonitoring wordt uitgevoerd door Van Hall Larenstein in samenwerking met o.a. Wetterskip Fryslân.
E. De upgrading van het boomgaardeilandje bij de binnenstad van Dokkum is een klein deelproject op het kruispunt van vaarwegen.
F. De output voor de vermarkting van de Súd Ie is in 2024 geleverd met een tweede evenement bij de opening van de Saatsenbrêge en daarmee de vaarroute
G. Bijzonder deelproject betreft de aanleg van enkele waterstekjes als kunstwerken en beleefplekken langs de recreatieve route Súd Ie
Planning (Voortgang)
Planning (toelichting)
In overleg met het Waddenfonds is de uitvoeringsplanning van het programma Súd Ie verlengd tot eind 2027 in verband met de volgende ontwikkelingen van deelprojecten (op hoofdlijnen):
a. Realisatie Fietspad Súd Ie
Er loopt nog beroep tegen het eerder door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan voor het fietspad Súd Ie bij de Raad van State. Het onteigening traject loopt. Met een laatste grondeigenaar is nog geen overeenstemming bereikt. Dit heeft invloed op de uitvoeringsplanning welke hierdoor niet eerder dan in de tweede helft van 2025 kan worden opgestart. De voltooiing van het fietspad Súd Ie schuift daarmee door naar 2026.
B. Vaarroute Súd Ie
Hoewel de DM-vaarroute met de laatste brug recent is voltooid zal de subsidievaststelling (Waddenfonds e.d.) nog volgen als ook alle (andere) deelprojecten zijn afgerond.
C. Ontsluiting Noordelijke Stadsgrachten
Voor de Aalsumerpoortbrug hebben we in 2024 de keuze gemaakt in te zetten op een hoog architectuurniveau brugontwerp met historisch karakter.
Dit jaar wordt de uitvoering voorbereid van de twee andere afzonderlijke realisatieopgaven van verbetering van de ontsluiting naar de Noordelijke Stadsentree: (1) betreffende het upgraden van de houten voetgangersbrug naar de Helling en (2) de realisatie van een aanlegvoorziening aan de Noordelijke Stadsgrachten. Deze laatste deelprojecten kunnen dan in 2026 worden gerealiseerd als te leveren output binnen het subsidiekader Waddenfonds.
D. De uitvoering van twee deelprojecten vismonitoring heeft Van Hall Larenstein loopt in 2025 nog door. Dit jaar is het afrondingsjaar, tenzij het Waddenfonds verdere verlenging in 2026 (ook financieel) mogelijk maakt.
E. Aan het specifieke deelproject van de upgrading van het boomgaardeilandje bij de binnenstad van Dokkum (op het kruispunt van vaarwegen) is kon nog niet uitgevoerd worden, omdat er nog geen akkoord was met de provincie in overleg over eigendom, beheer en onderhoud. De komende maanden verwachten we stappen te kunnen zetten met de provincie om hieruit te komen.
G. Het deelproject van de aanleg van de waterstekjes en beleefplekken, de lokale recreatieve overstapplaatsen, langs de recreatieve route Súd Ie is vorig jaar aanbesteed. De uitvoering vindt deze zomer plaats.
Financiën (voortgang)
Financiën (toelichting)
Onderstaand is het financieel overzicht bij deze toelichting weergegeven. Dat overzicht is bij deze eerste tussenrapportage op basis van de projectadministratie Súd Ie voor het eerste kwartaal onverkort van toepassing.
De bovengenoemde vertraging op de uitvoering van het deelproject fietspad Súd Ie door o.a. bezwaar- en procedure(s) maakt dat onder invloed van inflatie en kostenstijgingen in de infrasector financiële risico's onvermijdelijk zijn. Bestaande bestuurlijke afspraken tussen provincie en gemeente maken dat deze risico's gedeeld zullen worden.
Voor het hogere architectuurniveau van de Aalsumerpoortburg heeft de gemeenteraad eerder in 2024 aanvullend krediet vanuit de gemeente beschikbaar gesteld. Dat aanvullend krediet zit formeel onder Programma 6. De overdracht van afzonderlijke deel-kredieten voor de Aalsumerpoortbrug naar de uitvoeringsjaren 2025 en 2026 wordt onder Programma 6 als afzonderlijk actiepunt geregeld.
Financieel overzicht (eind 2024) | ||
Geïntegreerde beschikking (2021 E.V.) t/m 2024 | 15.945.068 | 22.464.800 |
FASE 1 (oud) | 11.407.758 | |
FASE 2 (oud) | 1.831.616 | |
FASE 3 (oud) | 147.811 | |
TOTAAL uitgegeven sinds 2013 | 29.332.252 | |
Budget T2 2024 | 35.200.000 | |
T2-2024: extra krediet gemeente (Aalsumerpoortbrug) | 500.000 | |
Extra bijdrage WSF (Waterschapstabel fase 1) | 150.000 | |
Uitgaven tot en met 2024 | -29.330.000 | |
Prognose uitgaven tot einde project | -6.520.000 | |
Uitgaven 2024 | -2.822.806 |
Overdracht van de beschikbare kredieten Súd Ie met de daarbij beschikbaar gestelde subsidie-financiering en bijdragen van financiers naar de volgende uitvoeringsjaren is hierbij steeds een belangrijk aandachtspunt conform de vereisten van het Waddenfonds.